Disturbing facts!


räknare
besöksräknare

Varför alla dessa störande moment hela tiden? Jag pratar alltså om reklamen. Både i radio, på tv och i vardagen. Där, i bilen på väg till jobbet. Vid rödljusen på den stora pelaren med affischer på halvnakna brudar.

Har du tänkt på det? Jag vill sätta ”P” för det. Det betyder alltså i klarspråk för ”stopp”, för er som inte förstod det.

Jamen, jag menar tänk när ni är på väg till jobbet. Kan tänka mig att ni, som jag brukar ha radion på. Jag gillar att veva ned rutan, sommartid alltså, få vind i mitt alltid så rufsiga hår. Samtidigt som radion dunkar på, alldeles för högt, enligt alla öronläkare. Fast ni förstår, högt ska det vara, det är liksom hela grejen.

Det finns dock ett stort men här. Jag vill ju höra musik! Inte ett evigt tjatande om var jag kan lämna in min bil för däckbyte. Var jag kan köpta tidernas värsta mobil, för bara en krona. Inte heller höra hur jag ska bete mig för att sätta in pengar för att rädda alla fattiga från att svälta till döds. Trots att det senare ju är en god gärning.

Visst, det är jättesynd om alla de fattiga barnen och jag förstår att Kalles bilverkstad vill ha just min bil för däckbyte. Men snälla nån! Vad har hänt? Någon sorts lag måste det väl finnas, som visar hur lång en reklampaus får vara? Jag menar, det lagstiftas ju om var och varannan sak här i Sverige, varför inte då också om detta?

Summa av kardemumma blir, att jag där i bilen på väg till jobbet sitter och lyssnar på allehanda onyttiga infon. När jag nästan är framme vid mitt jobb, är reklampausen slut. Då kan jag ju berätta att jag har ca en och en halv mil till jobbet och jag kör lagligt. Ja, det är sant. Efter att jag fått böta 2500 kr, för fortkörning häromdagen, har jag lovat mig själv att alltid köra lagligt. Fast nu ljög jag igen… körde för fort senast idag. Tänk att det bara dröjde en dag innan jag började trycka på gasen igen. Jaja, farbror polis… en dag körde jag lagligt i alla fall.

Där, påväg in på parkeringsplatsen utanför mitt jobb. Där börjar då låten äntligen. Då hör jag radiorösten sägar:

”…och nu ny, fräsch musik…”

Där kommer då låten. Som visar sig vara en av de typ fem låtarna som bara snurrar runt på radion. Jag hinner tänka ”vad då, ny fräsch musik?”, innan jag måste stänga av bilen för att gå in till mitt jobb.

Disturbing facts!

Kraaaam n