Picknickkorgen packad





räknare
besöksräknare

Idag packade Malte och jag picknick-korgen och gav oss iväg till mamma och pappa. De bor härligt vid sjön och folk badade till och med fortfarande. Andra hade tagit cykeln själva, slängt den och låg, utsträckt på det stora grönområdet vid vattnet. Vi hade med oss blommor, äpplen och tomater till dem.

Till på köpet kom moster förbi och fikade. Det är så roligt att träffa sin släkt ibland. Trots att man bor långt ifrån och inte ses ofta, är det som om man känner varandra in i själen. Kanske låter lustigt, fast så känns det. Roligt och mysigt var det i alla fall att sitta där i solen och njuta. Såhär i sensommarens sista varma dagar. Dricka saft och äta glass. Kaffe och kringlor.

Minns dagen innan Malte föddes. Då satt jag under plommonträdet i min trädgård i bara min bikini och det var så varmt. Det var ändå i slutet av september. Än finns härliga dagar att njuta.

När vi åkte hem, Malte och jag idag, stannade vi till och handlade för att grilla till kvällen. Bonden hade skördat åkern, det doftade underbart. I morgon blir det till att måla söderväggen, om vädret tillåter. Det är också en underbar doft. Nymålat. Varmt trä. Och hö intill. Det är sommarminnen för mig. Från stugan där farmor, farfar och jag var hela somrarna.

Hur som helst. Malte fick till sin stora glädje ett par tjugo-sedlar av moster. Tror det faktiskt är de första sådana han fått. För i bilen påväg hem, satt han förtjust och tittade noga på dem. Varpå han utbrast;

"Tänk att vår moster har pengar med sin egen bild på!"

Tja.. nu var det ju Selma Lagerlöfv på sedeln. Men, men i ett barns ögon var de väl kanske lite lika då. Moster och Selma.

Jaha, då vet jag vem jag kanske kommer att likna när jag blir gammal. Inte dåligt. En blivande Selma Lagerlöf.

Kraaam nilla, alias Selma Lagerlöf