räknare
besöksräknare


 Helgen:

Varit på Bio. Bibblan. Filminspelning. Hissterror i stadsbiblioteket.

Bion, var Alfons Åberg. Malte fick en klubba, som han slickade på hela filmen. Som förrövrigt varade i hela 40 min, lagom tid. Hinner man inte få skoskav i rumpan av biostolen. Han fick en jätteblå tunga av klubban. Inte några tillsatser alls i dagens godis, nähädå.

Åter till Alfons, han gillar jag skarpt. Han är så himla vanlig och jag känner så igen mig i honom. Tror att barnen gillar honom också, jag har försökt nästan ”tvinga” dem alla att lyssna till alla sagor om honom.

Efter bion, gick vi därför till stadsbiblioteket och lånade alla böcker de hade om Alfon. Samt en och annan bok till mig med då. 

Sedan satte vi oss i det sköna solskenet och skrev inbjudningskort till Maltes kalas. Som vi postade i stan.

Därefter handlade vi och körde hem och tog lördagskväll. När Malte somnat, efter en sisådär 100 Alfons-sagor, började vi spela in musikvideo. Det är alltid roligt. Då trivs jag. Kamerans öga mot mig och Mickes evinnerliga tjatande om alla fel jag gör.

Nä, det är roligt. Fast också rätt jobbigt ibland, faktiskt. Du förstår, jag räknade alla lampor som lyser mig rakt in i ögonen och det blev hela tolv stycken. Då pratar vi inte om vanliga lampor. Nej, det här är stora, lyser som attans. Micke säger;

”Men Nilla då, kisa inte… titta med stora ögon nu då… men kiiisa inte då, säger jag ju!”

Efter en fotosession, ser jag absolut ingenting. Det är bara tolv stora prickar framför ögonen vart jag än tittar. Tur man inte behöver göra något mer den dagen.

För att återgå till vårt äventyr på biblioteket, Malte och jag. Då envisades han med att vi skulle åka hiss. Det verkade som det var väldigt roligt att åka den där hissen.

Så, sagt och gjort. Vad gör man inte för sina barn? Vi åkte hiss. Vi åkte hiss i sisådär etthundramiljoner gånger. Alla gångerna var precis lika intressanta och roliga, tyckte Malte. Det tyckte inte jag.
Okey, de två första gångerna var väl uthärdiga. Fast sedan tyckte jag nog att det blev lite enformigt. Jag försökte roa mig med ett litet experiment för att få det hela lite roligare.

Har du lagt märke till att alla ofta står åt samma håll i hissen? Vår önskan att passa in och göra som alla andra är så  stark, märkte jag. 

Tänk, även i en så banal sak som att åka i en hiss. Även här ska vi vara som alla andra. Det är som en oskriven lag, att alla måste stå vända mot dörren och glo in i den.

Jag gjorde tvärtom, några gånger. Vände mig helt om. Det resulterade i att jag stod väldigt nära någon annans ansikte. Oj, vad obekväma de blev. Och oj, vad vi tittade på allt annat än på varandra.

Plötsligt blev alla hörn i hissen väldigt intressanta.
Japp, de undrade nog vad jag var för en asocial filur?
… och det var jag ju!

Kraaaaam n