Första advent

räknare
besöksräknare
Ps.. innan mitt inlägg: min son är så duktig. Lyssna på hans nya kreation av jul-kalendern i radiotappning: www.stulnajulen.blogspot.com


Kommer du ihåg känslan jag nu vill beskriva? När du satt där i skolbänken. Fröken hade släckt lampan och det var tidigt på morgonen, fortfarande mörkt ute. 


Alla satt andaktigt tysta och tittade på ljuset som brann framför sig på bänken i den egengjorda ljusstaken av mörkgrå hård lera. Denna lilla kära sak som du omsorgsfullt målat röd och sedan lackat. 

Nu var den blank och fin, tyckte du.
Nuförtiden försöker jag i vuxen ålder känna samma känsla med andra medel. Som att bjuda goda vänner på en bit mat
I verkligheten var din ljusstake en hård, liten klump. Med ett hål i. Fast du tyckte den var ett av det finaste du gjort.

Lukten. Kommer du ihåg lukten jag nu vill beskriva? När du satt där och njöt av lågan och doften. Av den första pepparkakan för julen. Och klementinen du skalat.

rå Minns känsloruset av frökens lena stämma från hon läste som hade med julen att göra. Du njöt av pepparkakan som hade formen av ett hjärta. Det hade ett hål i, som vittnade om att den var köpt.

Fast vad gjorde det? Inget. Det var känslan. Den där underbara känslan av att det var så mysigt. Där i klassrummet, tidigt på morgonen. Doften och smaken. Ljusets sken. Allt det där, var så mysigt.
Alla namn måste finnas med

Det försöker jag åstadkomma här hemma med. För det är en känsla jag vill förmedla till mina barn. Och kanske det hos dig väckts ett och annat barndomens förråd?