De är så kitchiga så de blir fina bara av det!

räknare
besöksräknare
I stället för att lägga mig och sova efter mitt nattpass på morgonens tannade jag helt sonika kvar ute i den friska höstluften. Oj, så mycket jag fått gjort i trädgården. 
En fin höstkrans roade jag och Malte oss att göra. Vet du, jag tror det är viktigt att "följa med" i årstidernas gång för oss. Det gör att vi blir påminda om att vi är en del av naturen och det blir lättare att förstå när sommar går över till höst och sedan till vinter. 
Långt ifrån det där att vara snygg och fräsch kanske. Fast lite jord mellan fingrarna är terapi för själen.
Nu har jag bestämt att i helgen kommer höstgardinerna på plats och jag ska baxa in mig på vinden för att leta reda på boxen med vinterkläder. För oj, så kallt det är på mornarna nu. Mössa, vantar och halsdukar ska bli lätta att få tag i när jag stressar iväg till jobb och skola. 
Nyss satt jag och väntade på skolbussen och hamnade mitt i en jättehög med löv i alla möjliga färger. Satt där lutad mot ett träd, njöt av solen som smekte mitt ansikte och lyssnade på alla löv som föll ned i vinden. Det kändes nästan som terapi, gud så skönt det var att vila kroppen efter allt hårt arbete. 
Fick hem två glada pojkar. Det är kul att hoppa i löven.
När skolbussen anlände blev det två små pojkar i stället för en som jag fick hem. Nu leker de stilla på golvet nedanför mina fötter med lego. Jag har en kopp varmt, nybryggt kaffe och en tidning tillhands. Köttbullarna är rullade som vi ska ha till middag och jag plockade in en massa tomater som hade blivit solmogna i mitt växthus.Det blir det till att äta tomater tills vi själva blir röda tror jag:)
Det blev en stor skörd av mina tomater.
Mitt växthus ja, nu finns det inga blomster kvar där för nu är det snart dags för tomten att flytta in. Brukar fylla det med alla "fula" julprydnader som inte platsar inne. Allehanda småtomtar ska in och ris och mossa i massor. Där inne får det lov att vara ljus i alla de former och färger. De blinkar och är sådär kitchigt fula så det nästan blir fint, bara av det. Går inte att beskriva men det är lite av barnet i mig som tycker om alla de där färgerna. Här inne däremot försöker jag hålla det till att vara lite stilrent men jag kommer mig liksom inte för att slänga julpynt. Tänk bara hur mycket jag samlat på mig som barnen gjort på slöjden. De kanske inte är världens vackraste men att slänga dem? Nä, det går bara inte. Då kommer mitt växthus väl till plats. Där bygger jag sedan upp en docka i naturstorlek som får figurera tomte. När alla byns barn kommer på julkalas lejer jag min kära far till att vara "riktig" tomte. Alla barnen får varsin godispåse, får sitta i tomtens knä och viska vad de önskar sig. Det brukar vara allt från en docka till en egen häst.
Maltes och min fina höstkrans får pryda min numera vita dörr som var brun förut. Det är kul att måla, det är det ju:)


Oj, vad jag flyger iväg här med tankarna. Än är det bara höst och väntan är lång innan julen är här. Tänder ett ljus i natten och njuter av att höra höstvindarna vina utanför. Det är rätt gott att leva ändå.