Shoot!

räknare
besöksräknare


Igår skulle Johnny Cash ha fyllt 80 år. Har du sett filmen "Walking the line" om honom? Om inte, så gör det. Den är bra. 




Angelina o Brad med alla sina barn
Jag tycker om självbiografier, av alla slag faktiskt. Just nu håller jag på att läsa en självbiografisk bok om Angelina Jolie. Känner igen mig mycket av hennes liv. Ja, inte av att hon är så känd som hon är och så, utan hur hennes tankar, känslor, uppväxt och var.


Dock kan jag ibland undra, hur "rätt" det egentligen blir, när det är någon annan person än den som det handlar om, som skriver själva boken? Då undrar jag hur ordet "självbiografi" kommer in i bilden? Hur sann blir berättelsen, när den är skriven i andra hand, liksom? Om nu inte boken är skriven exakt ordagrant, efter hur huvudpersonen dikterar. Då är det en annan sak.


Jag skriver själv väldigt mycket, som du kanske förstår efter mina, oftast alldeles för långa inlägg här i min blogg. Försöker desperat ta bort så mycket som möjligt, bara för att korta ned dem. Fast det är så svårt. Vill förmedla precis allt. Fast, som sagt var, allt passar sig nog inte att berätta.


Hoppas bara jag själv får leva tills jag blir typ 80 år, som Johnny nu skulle ha varit om han fått leva. Jag hoppas jag får ett långt, lyckligt liv, så att jag själv kan ge ut min självbiografi någon gång. Inte för att jag vet om någon skulle vara intresserad nog för att läsa. Kanske mina efterlevande då, som släktforskar om hundra år. Fast i första hand, skulle jag vilja få den i bokform, bara för mitt eget egos skull.


Men det får inte vara någon annan som skriver den. Absolut inte någon okänd skribent. En självbiografi, det är för mig en bok som beskriver någons liv, skrivet av denne själv eller någon som tagit diktamen utav huvudpersonen. Fast det finns ett undantag här då. Talar förstås om pressen. De skulle väl få en eller två intervjuer av mig. Under väldigt ordnade former och med livvakter i alla hörn av rummet. Bara för att inviga någon sorts falsk trygghet, till mig.


Välkomna att börja öva mig då, på att bli intervjuad. 


Jag blir intervjuad


Shoot! Jag börjar väl med en gång, lika bra att få det överstökat:
"Favoritfärg? Vit! Bärsta årstiden? Sommar! Vad gillar du att göra mest? Filmas!"


Det du, Johnny och Angelina! Vilken spännande självbiografisk bok det skulle bli sen. På frågan: "Vem skulle få spela dig, i din film om ditt liv?" Ja, det vet du nog svaret på redan!