Vinner Sverige?

räknare
besöksräknare
Glad Midsommar på er alla!
Varsego: en svensk jordgubbe direkt från landet!
När jag åkte förbi det sedvanliga jordgubbsståndet häromdagen kostade jordgubbarna 25 kr. Idag nästan det dubbla! Japp, så är det när alla ska ha jordgubbar, såhär i midsommartider. Tur att jag vart tvungen att flytta mitt midsommarfirande tills imorgon då, eftersom jag blev tvungen att jobba idag. Då kan jag köpa jordgubbar till reapris när jag ska göra min tårta.
Men vad är det här med jordgubbshysterin egentligen? Alla vill ha svenska jordgubbar, så de som säljer har hittat en "genväg". De importerar billigare gubbar från andra länder sedan paketerar de om dem i Sverige. Då kan de skriva att det är svenska jordgubbar. Helt enligt seder och bruk. Också köper vi ovetande våra "svenska" gubbar till vårt hedniska och traditionsenliga midsommarfirande. Helt ovetande sitter vi där och tycker att "jodå, visst är de svenska jordgubbarna godas ändå!". Tycker det nästan liknar någon sorts etnisk rensning i jordgubbslandet. 
Vi odlar våra egna i Maltes land. DE vet jag med all säkerhet är svenska. Om inte plantan är inköpt av trädgårdsbutiken från utlandet då.
Fast hörru... har det verkligen så stor betydelse då? Om de är svenska eller inte? Huvudsaken är väl att de är goda?
Nä, jag fattar inte riktigt vad poängen är? Okey då, kan väl hålla med om att det inte är bra för miljön med alla de här transporterna. Det är väl det enda då.
Sedan att vi snikna svenskar köper de billigare, utländska gubbarna är en annan sak. Men, vi måste väl ha lite proportioner på allt? Det handlar ju till sist och syvene om att vi (till vilket pris som helst) vill ha jordgubbar på vår midsommartårta.
Oj, glömde... det finns en sak till vi vill ha, fint väder! Fast det är det inte mycket vi kan göra något åt. Även om vi så tittar för hundrafemtio gången på väderprognosen som tv sänder.
Så, en gång till säger jag, Glad midsommar på er, dansa små grodorna, ta er kryddade snaps och njut av era jordgubbar, svenska eller inte. Till er som ska köra långt till släktingar vill jag bara säga: "se till att hålla avstånden. Särskilt i morgon, det kan finnas många "dagen-efter-bilister" därute!"
Kram, kram