När hålen sitter på "fel" ställen...

räknare
besöksräknare
Var en runda på stan tidigare i veckan. Åt en god sallad och köpte present till kalaset vi senare var på. Micke skulle gå på toa, jag fick välja EN affär jag fick gå in i, för jag hade (som vanligt...) glömt min mobil. Micke säger att jag kan gömma mig hur bra som helst i vilken liten butik som helst. Mitt emot toan låg då "New Yorker", min absolut favvisaffär. KAN bara inte gå in där utan att komma ut med något plagg. De är så snygga!

Hur som helst... stegade glatt in i affären. Gick runt lite och märkte efter ett tag att folk tittade på mig. Åh, tänkte jag. En lite "mediakxt" person som jag kunde alltid försöka inbilla mig att de kanske kände igen mig. Dock insåg jag att det inte var så just nu, för folk hade en något road min när de tittade på mig. Fattade ingenting! Kollade mig (lite lagom omedvetet sådär) när jag försökte "råka" gå förbi en provspegel. Om jag hade nån snorkråka eller nåt annat konstigt utstickande men nähädå, jag såg ut som jag gjorde när jag gick hemifrån. 
Plötsligt insåg jag var det var. Jag gick omkring som en livs levande, gående reklamdocka där. Precis ALLT jag klätt på mig denna dagen var plagg från denna affär. Allt från mina boots, jeans, jumper (oj, nu sa jag ordet igen.. det heter inte så nuförtiden har mina yngre kolleger sagt, det heter t-shirt) och tillhörande rosa (ja, den är VERKLIGEN rosa!) jacka till. Ja, till och med den karaktäristiska väskan i form av en pytteliten turkos liten sak med fransar på, som bara rymmer en pytteliten plånbok, var inhandlad där. Jag började känna mig lite illa till mods och insåg att jag måste nog gå ut. Jag menar, om jag hade fortsatt min färd längre in i affären hade jag nästan behövt be om sponsorpengar.
Lägg till bildtext
Gick ut igen och Mickes förvånande min över att hitta mig direkt gick inte att gå miste om.
Vi åkte hem och där mötte mig nästa problematik. Dessa jeans som är populära just nu innehåller, som ni nog alla vid det här laget vet små hål överallt. Det är meningen att de ska se sådär "lagom" nötta ut och inte alls som när jag själv försökte göra hål med rivjärnet på mina gamla. Då såg inte alls naturligt nötta och hålen blev jättestora och höll knappt ihop efter några tvättar.

Det blev till att gå till affären och inhandla ett par som såg ut som de skulle. Bara ett litet problem. Jag förstår inte hur de har tänkt riktigt, de där tillverkarna. Hålen är satta på de mest dummaste ställen! Ett var precis vid mitt knä, vilket resulterar att jag nu sitter och tråcklar ihop det för hand vid min lilla läslampa i soffan eftersom det blev jättestort efter bara några tvättar, precis på mina gamla "hemmagjorda" hål. 
Känner mig inte alls sådär hipp som man skulle bli av att handla på "New Yorker" just nu, där jag sitter med läsglasögonen på nästippen för att se hur i hela fridens namn jag skulle få ihop det snyggt igen. 
Ner för trappen kommer Micke för att hämta mer kaffe. Ser vad jag håller på med och säger glatt att jag kan få tråckla ihop hans (relativt) nyinköpta jeans också. Frågar med (något irriterad ton, för nu är jag trött på att laga NYA kläder):
"Är det fel på dina jeans också?"
Han visar mig var affären har gjort hans hål på sina jeans och ytterligare än en gång denna kväll, undrar jag hur i hela fridens namn de tänkt? Hans hål sitter som sig bör lite här och där med undantag av ett då! Nämligen ett stort hål (som tydligen bara blivit större efter tvätt och "naturligt" nötande) precis... ja, hur ska jag säga det utan att det låter makabert? Under själva gylfen... liksom. Låter er fantasi förklara för er hur det hela ser ut, då jag undanber mig att visa bevis på hur det ser ut. 
Tänker bara på de stackars körskole-elever som råkat se detta. Hoppas verkligen han använt snygga kalsonger då och inte som han brukar, de militärgröna trekantskalsongerna från tidigt 80-tal (som för övrigt är nästan omöjliga att få tag på och eftersom de är de enda han vill använda så blir det till att nöta på de få jag hittat... han tycker att det "dinglar" obekvämt av sånadär hipster eller vad det heter).
Ja... detta är vad jag sitter och tänker på och har bara en liten vädjan till de som gör hålen:
"Snälla tillverkare - tänk efter lite före ni gör dem. Skulle ni själva vilja gå omkring och visa hela härligheten?" 
Kanske är därför det mest är unga som går till den där affären? För om jag ska vara ärlig är det mer okey för dom att gå omkring med stora hål här och där. Vi andra, vi får väl göra som på den gamla goda tiden då, ta till nål och tråd... om vi vill försöka hänga med i modetrenderna?
.. och här spenderar vi lördagskvällen som ett gammalt par. Jag lappar jeans och Malte löser korsord

Kraaam