Hemligheter bakom kameran!!

räknare
besöksräknare
Nu är det jul igen och alla sitter bänkade framför teven när julkalendern går. Har sett att den fått lite kritik, fast så är det väl alltid. Vet du... jag minns mina barns julkalendrar. Satt just och kollade in Alberth och Herbeth med Malte och ja, han skrattade så han kiknade åt de gamla insöade göteborgarna. Jag med kan jag villigt erkänna.

När jag var ännu mindre gick Teskedsgumman, den minns jag att jag tyckte om. Den har vi också plöjt igenom allt lucköppningar här hemma. Lika uppskattad som då, även av Malte som är ett barn av sin tid.
Ja, den där Astid Lindgren hon kunde hon. Vi är många som vuxit upp med alla hennes små filurer. Vi kan vår Pippi, vår Karlsson på taket och Saltkråkan. När jag kollar på dom igen, såhär i vuxen ålder så kan jag inte låta bli att undra hur det var när de spelade in filmerna. 
Hur många är det som vet att herr Nilsson i själva verket var en riktig surapa som bet Pippi i flätorna varje gång han fick en chans? Att Båtsman var en hejare på att fisa och att Griseknoen älskade att åka bil? Ja, det blev ett helt pärlband av kassascéer - men för många av skådespelarna blev inte filmerna någon kick framåt i karriären precis.
Och varför i hela fridens namn pratar Prussiluskan så konstigt? 
Och hur kom det sig att Saltkråkans Pelle slutade äta tårta efter sin filmfödelsdedag? En helt problemfri relation hade inte heller filmens Pippi och Annika. En gång slutade deras smågnabb med en riktig fläskläpp.
Hur många av er vet att första Pippiboken filmats två gånger? I den första versionen från 49 (alltså 20 år före Inger Nilsson) spelade en 26-årig mycket sminkad Pippi medan Tommy och Annika var barn.
En väldigt konstig tolkning av "vår tids" Pippi, kan man ju tycka ;) 
 Pippi ser i filmen till att de tu blir ett par och en del sånger sjungs romantiskt mellan dem. Astrid lär ha blivit helt förtvivlad över denna version och som tur var blev den ingen succé.
Ja, svaret på varför prussiluskan pratar så konstigt vet nog alla vid det här laget. SF hade inte råd med hela budgeten så det fick bli till att ta in lite tyska skådespelare också. Att Tommy (som hette Per i verkligheten) kom från Malmö gjorde att hans smålänska låter lite märklig och därför var hans mamma i filmen tvungen att försöka låta likadan, vilket blev en lite lustig dialekt. Jag som trodde att hon var tysk hon med.
När det gäller Emil-filmerna så kan jag inte annat än att tänka att de skulle nog inte gå igenom sensuren idag. Det skulle säkert klassas som barnmisshandel när hans pappa ger honom örfilar till höger och vänster. Dessutom låses han in i ett uteskjul! Arma barn.
Likadant med Bullerbyserien som verkar så harmlös. Läser att den lilla Kerstin berättar att för att få henne att gråta, mutade de med godsaker för att sedan snabbt dra bort det från henne. Gång på gång. Barnmisshandel, skulle de nog också heta idag.
Också svaret på varför stackars Pelle aldrig ville äta tårta mer då? Jo, för att det blev så många tagningar den dagen så grädden blev till slut härsken när stackarn var tvungen att äta den så han klarade inte av att äta tårta på många år.
Min plansch över sängen
Tja... så är det när man ska spela in film eller videos, fråga mig. Jag har också stått, helt naken mitt ute i skogen medan alla mygg äter på hela min kropp. Och andra roliga episoder jag kan berätta om. Men det får bli i ett senare inlägg det.
Nu ska Malte och jag kolla på årets julkalender.
Ps. måste bara säga att jag minns min jättestora plansch över min lilla säng när jag var liten. Emil drar Ida i en skrinda och jag önskade såå att jag hade en storebror som han.
 Istället har jag fått en liten Emil som son. Och vet du vad? Han talar helt naturligt äkta småländska!
Min egna lilla "Emil i Lönneberga". Får väl bli en ny serie dårå "Malte i Ållaryd" 
"Man får vara glad för det lilla här i livet", som Madicken skulle ha sagt.
Tjillevippen på er!

julkalendern Alberth och Herbeth Teskedsgumman lucköppningar barn av sin tid PippiKarlsson på taket Saltkråkan herr Nilsson Prussiluskan förtvivlad Astrid Lindgren smålänska Madicken böda camping nilla Bödacampingnilla wiwa