Mammas julkalender

räknare
besöksräknare
Så var det 1:a december igen. Vet inte varför men jag älskar allt vad det innebär att göra förberedelser inför julen. Det är det allra roligaste. Själva firandet som kommer sen, det kan jag nästan vara utan! Det är allt det där pysslandet med före jul som jag älskar att förlora mig i. Pynta, hämta ris i skogen, hänga upp gardinerna, göra marsipanfigurer. 
Årets marsinpangotte
Ja, om jag ska vara ärlig är jag redan färdig med allt pyntet, eftersom jag börjar redan i november med att förbereda allt, sedan är det bara att slå på strömbrytaren den 1:a dec. Innan dess är det förbjudet att visa omvärlden hur knasig jag är med allt pynt jag i hemlighet gör. För vem i all världen är så hiskeligt glad i allt vad högtider heter, som jag? Kanske många fast de inte erkänner det.
Maltes julkalender med roliga små grejer i
I skrivande stund sitter Malte med en egen julkalender, ritar omsorgsfullt små fina teckningar i alla luckor till  mig. Jag har också själv gjort två kalendrar, en till honom och en till oss alla. Det är nytt för denna julen... man kan säga att jag har gjort en alldeles egen "mammas kalender". 
Det är en gren där jag satt upp små lappar för varje dag där det står vad vi ska göra. Där finns både roliga saker, som att åka till simhallen, hämta julgran i skogen, baka lussebullar och allt annat kul man kan göra. Fast det finns även saker som jag själv önskar få hjälp med såhär innan jul. Ja, som att städa under badkaret och rensa avlopp. Sådanadär saker som jag annars får tjata mig till. Nu när jag jobbar och de är ensamma hemma, har jag passat på att skriva på de små lapparna saker som att då ska de kolla på någon rolig barnfilm tillsammans - efter att de städat båda toaletterna.

Mammas kalender med önskelappar.
Elakt? Nähädå, varför skulle det vara det? Jag kan väl också få önska mig någonting, så här i juletider? Här är det jämlikhet som råder och ska det bli några goda lussebullar, fint julpynt och roliga lekar lekta tillsammans i detta hus måste vi hjälpas åt med det där övriga som måste bli gjort, även under julen. Och så var det med det - god jul och trevlig 1:a december alla duktiga små julenissar därute. Ikväll kan jag tänka mig att hela Sveriges befolkning sitter bänkade framför teven för att kolla in årets julkalender. I skenet av julstjärnan eller julstaken som plockats upp.