Var känner du dig omsluten av värme?

räknare
besöksräknare
Får det vara en liten kaffe-tår, eller är du en The-älskare?
Jag var fem år och satt i köket hos farmor, älskade vara där.
Den rutiga duken och pelargonierna i fönstret.

Minns inte vad hon sa, inte mycket av vad hon gjorde.
Förutom att hon bakade kringlor och lade in sill som vi hade på mackorna.

Vad jag däremot minns är stämningen i hennes kök.
Satt bara där... och "lyste".
Hon fick mig att "vara med", omsluten av värme.

Farmor fick mig att tro att jag kunde göra precis vad jag ville.
Bli det jag drömde om, vilket redan då var sångerska.
Det var det bara hon som trodde på.

Nu satt jag på en pall och fick mala bönor i kaffekvarnen. 
Jag nynnade och hon sa:
"Lilla Nilla! Du är jättebra på att sjung och vet du vad?"
Jag tittade upp, nyfiken på vad som skulle komma och hon sa:
"Du måste vara bäst i världen på att mala kaffe!".

Jag tänker på det ibland, när allt inte blir som jag vill.
Jag är i alla fall bra på nå´t... även om det "bara" är på att mala kaffe.