... som att komma hem men ändå vara borta!

räknare
besöksräknare
Denna Pion blir nästa sommars "projekt". Visst är den vacker?
"Vilken märklig känsla!", tänker jag.
Tittar på alla mammor och pappor som är i parken med barnen.

Det är här på Söder jag är född och jag lekte i precis samma park.
Jag hittar nästan överallt, känner nästan varje gatsten.

Här bodde vi i stillhet och jag upplevde hela min barndom här.
Vi bråkade, älskade, kände samhörighet och bröt upp.
Alla de där känslorna vi måste uppleva för att kunna leva, lärde jag mig här.

Nu finns ingen av oss kvar här längre, jag är bara en "besökare" nu..
Ändå känns det inte så länge sedan jag var en del av alla dom människor jag ser.

Nu lever jag gott och har fört traditionerna vidare, på en annan plats.
Farmors blommor prunkar i vår trädgård nu.
Hoppas att mina barn får samma känsla när de besöker "sin" by när de vuxit upp

Erkänn att det är märkligt, den där känslan du får när du kommer tillbaka till din hemstad.

"... som att komma hem men ändå vara borta!".