Häxkonster på Farmen

Jag blir Sara-Maris "gårdsguss".
Jag går med Gutta och får uppdragen.

Det gick galant.
Upplevde slakten som fruktansvärd.
Spydde...
Häxkonster i Storbondestugan.
"Jävla häxa!", skriker Ewonne och anklagar Sara-Mari för att vara en orm som lurat Gunsan i Tinget. Sara-Mari kontrar med att Lina till vilket pris som helst verkar göra vad som helt för att slå ut henne ur tävlingen. Ja, vad tycker du? Är detta mobbing som många på nätet hävdar? I så fall, vill jag slänga ut frågan från vilken sida? Det är lätt att snabbt döma är man sitter tryggt hemma i tv-soffan men verkligheten kan vara så mycket mer än det lilla som visas i tv-rutan. Det som slår mig allra mest i och med min medverkan i Farmen är hur oerhört engagerade människor blir som ser programmet. Vi är egentligen som små sandkorn på en stor sandstrand om man ser krasst på vad som händer i övrigt i Sveriges avlånga land. Ändå verkar det som om det berör något väldigt! Varför tror du det är så?

I konflikten som äger rum just nu på Farmen kan jag egentligen bara tala om min egen upplevelse. Jag tyckte det var jättejobbigt att behöva känna att jag förväntades välja sida. Hävdar fortfarande att jag kan tycka om en person men för den delen inte sympatisera med alla dess åsikter eller hur de uppför sig i just en specifik situation. Nu är ju emellertid Farmen faktiskt en tävling och i stundens hetta och att vi på gården nog inte riktigt har insett det ännu spelar in en stor del. Jag kan också säga att det inte alltid var så lätt att bete sig på "rätt" sätt. Både hungern, den sociala pressen och allt hårt slit på gården gjorde att vi inte fungerade riktigt på samma sätt som vi kanske hade gjort i livet utanför Farmen. Samtidigt som det gällde att försöka komma så långt som möjligt i tävlingen med hjälp av olika strategier så gällde det att uthärda dag för dag, minut för minut och sekund för sekund. Jag upplevde det ofta som att en dag på Farmen kändes som en vecka i verkliga livet. Samtidigt som vi deltagares både goda och dåliga sidor blev förstärkta (och det gäller oss alla på Farmen), så kom våra ytterligheter också fram. Hur olika konflikterna utspelar sig har också mycket med stundens inlevelse att göra, våra olika personligheter samt förmågan eller oförmågan att orka ta itu med detta.

Hoppas du som tv-tittare kan ha stor förmåga att försöka sätta dig in i det hårda psykiska läge vi befinner oss i just nu på Farmen. Det kan kanske vara svårt och nästintill omöjligt om du inte varit där. Ordspråket "du vet aldrig hur någons liv är om du inte gått i dennes skor" tycker jag är en bra liknelse. Här vill jag påminna om att vi alla Farmare nog har mer eller mindre trasig skor för tillfället. Något annat vore att ljuga.