Det slog emot oss som en vägg. Jag bara stannade till… tittade mig försiktigt omkring, efter att första chocken lagt sej.


räknare
besöksräknare

Vi hade precis passerat skoavdelningen på Maxi. Listan var högsta prioritering och jag kollade noga efter mjölk, ägg och en och annan god yoggie.

Det var då det hände! Det slog emot oss som en vägg. Jag bara stannade till… tittade mig försiktigt omkring, efter att första chocken lagt sej.

Jodå, alla runt omkring mej stod som förstenade de också. Vad hände?

Vad var det då som hände? Jo, det ska jag berätta för er nu…

Farbrorn i den gula arbetsoverallen gick förbi mej. Det tog nog någon sekund… sen slog den till. LUKTEN!!!

Då talar jag inte om en liten odör, som kanske kan komma om någon inte råkat duscha ordentligt eller glömt att ta på sig deodorant. Hör upp nu upp alla ni som inte gör det. Man MÅSTE använda det. Det går alltså inte an utan, så är det bara.

Hur som helst… denna man i den gula arbetsoverallen. Han stank. Man känner faktiskt om det är ny, fräsch svett eller om det är sådan där unken, gammal svett som… ja, har faktiskt inte ord för hur denne man luktade.

Folk stod som förstenade inom en area på 15 kvm. De gick stora omvägar så fort de började bara ana att mannen var i närheten. Denna odör spred sig som ett tjockt täcke, där han gått.

Jag säger bara det;

”Det borde vara FÖRBJUDET att vistas ute bland folk om man inte sköter sin hygien!”

Okey, det kanske låter som hårda ord, för att komma från mej. Fast med handen på hjärtat; tycker inte du det?

Inte är det väl för mycket begärt att tänka lite på sina medmänniskor? Lite tvål och lite sunt förnuft räcker… också deo. Klar! Det är inte svårare än så, faktiskt.

Jag blev nästan arg, när detta hände mej, på Maxi. Ryser fortfarande bara av tanken. Nu vet jag ju att endel har problem med kraftig armsvett, men här handlade det om armsvett gånger hundra.

Det blev jobbigt efter ett tag, att hålla andan. Försökte vika av mot kassorna för att behålla sansen.

Där gick farbrorn i den gula overallen runt och hade inte en aning om hur han luktade och vad han utsatte sina medmänniskor för, tror jag.

Han gick där med den lilla korgen i handen och plockade helt oberört ned både ärter, bruna bönor och en och annan godispåse.

Jag kom bara hem med min lilla knyckliga papperslapp och på den står fortfarande hela inköpslistan.

Får försöka handla igen i morgon. Bara inte farbrorn glömt nåt och också ska dit.

Kraaaam