Omvägar


räknare
besöksräknare

Drömmar. Vet du.. jag tror på att vi måste få drömma. Få planera bara för att sedan kanske gå lite ”vilse” och ta det som det kommer.

Är det inte ofta så? Även om drömmarna inte alltid införlivas. Då kan vi senare återvända och titta på vad det var vi drömde om. Se på det med nya ögon. Det behöver inte nödvändigtvis vara med ledsna ögon, för att vi inte lyckades ro iland med en dröm vi haft. Nä, vi kan välja att se på det med andra ögon. Kanske av vemod, kärlek eller varför inte av vishet?

En annan sak, jag tror det är viktigt att våga ta, kallar det ”risker” eller vad ni vill, i livet. Det är viktigt att tillåta sig att våga gå sin egen väg. Tro nu för guds skull inte att jag säger att det är lätt för det. Nej, det är en helt annan sak. Men jag tror ändå att man måste försöka, att våga gå sin egen väg.

MIN väg, den kan nog ses av andra människor, som en ”omväg”. Med detta menar jag att jag gjort saker i mitt liv som kan ses av andra som ologiska.

Jag tar ett exempel… minns när det var en tid då jag jobbade 120% och andra sa åt mej att jag var tvungen att ta det lite lugnt. Folk rådde mig att varva ned, för att jag inte skulle gå in i väggen. Vad gjorde jag då? Jo, anmälde mig till ännu en 40 poängskurs på heltid på Universitetet... samtidigt som jag fortsatte jobba i samma takt!

Varför gjorde jag så? Jo, för här fick jag möjlighet att fördjupa mig i något annat och det gjorde att jag kunde koppla av.

Det som av andra människor till en början sågs som en omväg, blev tillslut något bra.

Kontentan av det hela har blivit att jag nu efter fem år kan skörda frukten, i form av en magisterexamen.

En annan dröm jag har, för du förstår, här är en tjej som inte nöjer sig med bara en dröm. För då kan det ju hända att i alla fall en av dem går i lås.

Å vet ni, jag tror att vi alla tar små omvägar här i livet. Gjorde vi inte det skulle vi missa så otroligt mycket.

Mitt motto vad gäller mitt egna lilla liv, här på jorden är:

”Jag kom till ett vägskäl. Vägen delade sig åt två håll. Jag tog den ena vägen. Det gjorde hela skillnaden.”

Kraaam n