"Är du vaken?", sa han och låtsades vara förvånad.

räknare
besöksräknare
Vilket föredrar du?
"Är du vaken?" sa han och låtsades vara förvånad.
Han visste så väl att jag skulle komma till honom.
Det var "vår"  tid tillsammans, som ingen annan visste om.
Det var alldeles svart i det lilla köket, sånär som på ett litet ljus mitt på köksbordet.
Vi hade nattkläderna på.
Jag i mitt vita linne med rosa hjärtan, han i byxor och pyjamasjacka.
Röken var tät och blandades med doften av apelsin.
Två dofter jag älskade.
Hallontobaken som han omsorgsfullt fyllde sin pipa med och apelsinens fräna doft.
Farmor låg och sov i den stora sängen.
Den som annars var hennes och hans,  när jag var där fick han sova på soffan.
Tänk jag minns det som igår!
Köket som annars var fyllt av farmors stekta biffar och bakade kringlor.
Känslan där vi satt, han och jag. 
Bara njöt av tystnaden.
Jag fick alltid en tallrik med fil och farinsocker på.
Minns du den sortens "riktiga" socker?
Den var annorlunda från den idag... tjockare med små "klumpar" som man smulade över filen.
Allt det här kom jag på när vi av en händelse hittade den i affären!




  1. Muscovadosocker stod det på paketet och tänk....det smakar precis som gammaldags farin som man gröpte ur en brun plastburk!

Fick mig att minnas de där stunderna
Kan sakna dem än idag.