Får jag känna? Det kliar så skönt under fingrarna!

räknare
besöksräknare

Med rakat huvud stövlade han omkring i stora kängor och såg väldigt tuff ut.
Fast om du skulle gå riktigt nära och se in i hans ögon, skulle du möta världens mjukaste man.

Hemma kanske han sitter med brunögda lilla tjejen i knät.
"Får jag känna på ditt hår?", frågar hon den tuffa killen. 
"Det kliar så skönt under fingrarna!".

Vad tänker du på när du ser en människa?
Om det är en gammal farbror, ser jag ofta honom som ung eller som väldigt liten.
Han har varit någons lilla bebis.
Ser jag en gammal tant, ser jag ungdomen.
Den som faktiskt kan spela gitarr och sjungit för sin pojkvän för hundra år sen.

Du ska inte döma hunden efter håret, säger man ju.

När jag blir hundra år, hoppas jag att min gamla farbror som sitter jämte mig på hemmet...
... ser ungdomen i mina ögon.
"Den där glada, spralliga flickan som bara ville ha lite roligt!".