Den galna vetenskapsmannen...

räknare
besöksräknare
I lekparken.
Det enda min käre son kan tänka på just nu är att han vill ha den galne vetenskapsmannen i Monster fighters (lego). Trots att jag försöker hitta på allt möjligt mellan himmel och jord så slutar det med att vi pratar om denne man. Om det så skulle vara att han befann sig nerför rutschkanan skulle han nog tänka på honom. Han börjar dagen med att säga det och han slutar dagen med samma sak. Kommer ihåg hur det kunde kännas när man var liten och verkligen önskade sig nåt. Det kändes som alla andra hade de där slalomskidorna utom just jag. Så fick man dom och det var roligt en vecka, sedan kändes det exakt som att åka på sina gamla vanliga. Ja... är det inte Leif Walter i "Mora Träsk" som är det stora samtalsämnet så är det "Monster Fighters" för tillfället. Vet inte riktigt vilket jag föredrar.
Vi tar fram hans sparbössa och räknar det han sparat ihop. Eller rättare sagt de småpengarna som vi lagt dit för att slippa ha tjocka plånböcker själva. Han räknar omsorgsfullt enkronor, tior och femmor:
"En, två, tre, fyra..."
Det slutar på 205,50.
Maltes sparbössa.
"Räcker det?", frågar han hoppfullt och jag kollar i katalogen vad den kostar. Innan jag tänkt så har jag sagt att det gör det nog, för hur mycket kan en liten legogubbe kosta egentligen? Jag menar, den är typ fem cm hög så under hundralappen måste det ju vara, tänker jag. Gissa om jag tappade hakan när jag såg prislappen?
Uppåt de 500 kronorna kostade hela paketet! Visst att de måste tjäna pengar på att göra leksaker men ibland är det nästan så man hisnar. Paketet innehåller den galne vetenskapsmannen plus lite grejer till.
Det blev till att förklara att det inte räckte. En hel kväll gick sedan åt till att diskutera om detta. Tillslut, när han skulle sova tittar han mig djupt i ögonen och säger med sin lenaste röst:
"Du mamma... räcker det om jag hjälper till att damsuga? Är det värt dom pengarna?"
Jag förklarar att det inte gör det och försöker dra pralleller om allt möjligt hur mycket 500 kronor är. Säger att det är ungefär lika mycket som det kostar att gå på konsert med Mora Träsk. Det verkar som om han tillslut förstå. För att se dem är ju värt mycket pengar, de som är så bra.
Lefi i "Mora Träsk"
Sömndrucken säger han med lite sluddrande röst innan han somnar:
"Okey mamma... om jag duschar alldeles själv, utan att du behöver tjata. Det borde ju vara värt de pengarna, eller hur?"
Sen somnar vi och jag slår vad om att han drömmer om den galna vetenskapsmannen. 
Happy guy!