Gräshoppor och ingefärsshots på morsdag!

räknare
besöksräknare
Min morsdagspresent!

Ingen tvekan om vad motivet var.
Ibland har jag superkoll på saker som inte har någon betydelse alls medan jag lätt glömmer sådant som jag bör veta. Min allmänbildning är lika med noll men jag å andra sidan slänga ur mig fakta som får andra att tappa hakan. Som vad någon hade för sockar på sig när vi fikade med tjejgänget sist. Jag menar, vem bryr sig? Jo, jag! Inte så att jag bryr mig utifall det är städat eller inte när jag besöker någon och inte heller ifall dina sockar passade med din övriga klädsel. Nä, det är bara så att jag lägger oviktiga saker på minnet och sollar ut andra viktigare bara  för att allt ska få plats i mitt huvud. Allt utan att jag själv är medveten om det.
Ibland kan jag tänka att nu... NU ska jag verkligen försöka lusläsa dagstidningen! Bara för att bli lite allmänbildad och hänga med om vad som händer i världen. Fast bara efter någon minut inser jag att jag sitter och tänker på något helt annat, medan mina ögon sveper själva över texten. 
Likadant om jag sätter mig för att titta på nyheterna på teven. All viktig information om hur de krigar och har sig på andra sidan jordklotet kommer in genom ena örat och på något underligt sätt, ut genom det andra.
Varför berättar jag det här då? Jo, för jag tror Malte har ärvt den förmågan. Han kan lägga de allra konstigaste detaljer på minnet. Han kan lätt sitta och rita av en bild som han har inne i huvudet och då menar jag verkligen i detalj
Idag fick jag en fin teckning han gjort av liljekonvaljer. Visserligen hade jag själv plockat buketten som stod på köksbordet. Han tyckte det regnade för mycket för att gå ut och plocka en ny, så han målade helt sonika av den som redan fanns (en liten parentes här för den som inte vet: liljekonvaljerna växer typ två meter från vår dörr, fast det behöver man ju inte förtälja;)
Vad de tjafsar om i politiken eller hur man räknar ut arean i en kvadrat, det har jag däremot vare sig Malte eller jag en aning om. Än... för när den tiden kommer då han får lära sig det i skolan, kommer han lätt att fixa sådana uträkningar. Än så länge känner jag att vi har en ungefärlig allmänbildning, han och jag. 
Fast ibland kan jag snöa in på att kolla genom ett helt program som berättar om något helt oviktigt. Som att de äter gräshoppor i Santa Monica. Ja, det är faktiskt sant. Det är den nya trenden där. Eller så kan jag berätta hur du ska bekämpa influensan genom att dricka ingefärsshots och echinaea (har provat men vet inte om det var på grund av det jag blev frisk. Kan ju ha andra orsaker också, som att jag sov mig genom förloppet eller så).
Jaja, lite mer info kan jag berätta om "mors dag" eftersom det faktiskt är det idag. Utifall du inte redan vet:

  • Mors dag firades i Sverige för första gången 1919
  • Fars dag 1931. Undra varför det tog så lång tid att få en motsvarighet till det kvinnliga könet? Tänk på det ni militanta feminister världen över? (skämt)
  • Barnens dag firades 1941 och först hette det "menlösa barnens dag" men det är allmänt känt, tror jag. Fast från början betydde ordet "menlös" att någon var oskyldig och inte hade hunnit samla på sig en massa synder. Idag har det en helt annan innebörd, därför ändrades det.
Det gäller att hålla tungan rätt i mun.

Hur som helst... egentligen ville jag väl bara säga "grattis" till alla världens mammor, oavsett var vi befinner oss på jordklotet eller vad vi tjafsar om i politiken här hemma. Tycker för resten genast de kan sluta upp med att det och äta jordgubbstårta med sylt. Sedan kan de fortsätta tjafsa om de där andra "viktigare" sakerna. Ja, de som jag inte har minsta koll på.