Återförening på Farmen 2016


Än en gång står jag på perrongen och väntar på att tåget ska komma och ta mig till Skillingaryd, fast denna gång behöver jag inte vara nervös inför tävlingen längre. Förra gången hade jag inte vetat vad som väntade mig eller vilka människor som jag skulle komma att lära känna? Denna gång är jag lugn inför det, dock är jag lite orolig just därför att jag nu vet exakt vilka personer jag ska komma att träffa. Både de människor jag tycker mer om men även de som jag kommit sämre överens med på Farmen. 

Jag kliver upp på tåget och hör plötsligt hur någon ropar inifrån kupén:
”Men, Nilla! Vad gör du här? Jag trodde du hade en säker plats in i finalen? Vad har hänt?”. Jag sätter mig ner mitt emot de andra. Där sitter Palle, Gunvor, Sara-Marie och Sofie. Jag förklarar så gott jag kan vad som hänt på gården efter att de åkt hem och de skrattar åt mina bravader. De kramar om mig allihop och jag känner mig lite lugnare. Alla konflikter som varit på Farmen tidigare känns nu helt borta. Det har varit ett spel och det är vi alla medvetna om. Vi deltagare är dock de enda personerna som kan veta exakt vad vi gått igenom och nu har vi bara varandra att stötta oss emot. Det är som om vi har en tyst överenskommelse om att vi ska göra det, vad som än händer när programmet väl senare kommer att sändas på tv.

Det slår mig hur annorlunda mina Farmen-kompisar ser ut härute i den riktiga världen. Gunvor är sminkad och Sara-Mari ser ut som om hon stigit rakt ur en sextiotalsfilm. Sofie ser ut som en snäll liten flicka och Palle har snälla bruna ögon som plirande tittar tillbaks på mig. Allt vi varit med om är som bortblåst nu samtidigt som det känns som vi känner varandra på ett väldigt djupt plan. Vi har varit tillsammans på en plats där vi lärt känna alla våra svagheter men vi gillar varandra ändå. Tänk vad vi varit med om tänker jag tyst och begrundar dem i smyg. Det var ju nyss vi gick där i skogen på väg till detta äventyr. Gunvor tar upp en Champagne-flaska på tåget och vi skålar i plastmuggar. De andra som sitter där med mig har varit hemma en lång tid och verkar ha vant sig vid livet utanför Farmen men jag känner mig fortfarande så ovan. Jag vet inte vilket som känns mest lyxigt, Champagnen eller plastmuggen? Jag har inte hållit i en sådan på två månader.