Du kan lita på teknikens under




räknare
besöksräknare

Du kan lita på teknikens under

Ja, kan vi det… eller? Ska inte det nya inom denna genre gå framåt, som allt annat?

Antingen börjar jag bli gammal eller har allt det här med teknologin börjat gå bakåt. Visst var det väl lättare förr, att spela in något från tv. Då på den tiden när det bara fanns VHS?

Minns ni till exempel, när man fick en jättestor, grå tung boxer med sig hem när det var dags att hyra film? För på den tiden var det till och med så, att alla faktiskt inte hade en sådan hemma. Det allra lustigaste var väl ändå, att det fortfarande ansågs vara helt normalt. Där gick man och asade gladeligen med sig det stora schabrak med sig hem.

Då, på den tiden räckte det med att du tryckte på ”rec”, dvs. record, när det var dags att spela in något program. ”FF”, dvs. forward, när du ville spola framåt och ”//”, när det var dags för att ta en liten kissepaus mitt i filmen. Ingen risk att gå vilse i teknikdjungeln här inte.

Suck. En annan sak, som jag inte förstå…varför i hela fridens namn finns inte ångerknappar på mailen? För att inte tala om sms i mobilen? Otaliga gånger har jag råkat sända konstiga mail och sms, till fel personer.

Som när alla adresser i min mail, bla min psykologilärare på högskolan, fick en bild där jag urfånigt ler in i kameran och har hela bordet framför mig fullt med tomma ölburkar. Ja, jag var säkert inte särskilt nykter och ja, det var nog i slutet på någon fest någonstans.

Hur som helst, min lärare svarade:

”…tack för ditt mail. Men jag förstår nog inte riktigt…”

Eller som när jag var hos tandläkaren (har tandläkarskräck) och var så oerhört stolt över att jag själv både ringt, beställt tid och åkt dit alldeles själv. Efteråt skickade jag ett mess till Micke:

”Nu har jag varit hos tandläkaren. Alldeles själv. Det du!”

Dessvärre var det inte Micke som det fick det… Nä, det skickades till min chef!

Varför har ingen uppfunnit ångerknappen? Är det bara jag, som råkat ut för att ha fumliga fingrar och råkat trycka på ”sänd”, när det egentligen var siktat på ”tillbaka”? Tänk själv vad bra, du får ett mess och medans du läser det försvinner det plötsligt… pga personen som skickade det ångrat sig.

Kommer att tänka på en gång jag råkade sända:

”Jag älskar dig!”

…till en äldre kvinnlig arbetskollega. Hon råkade stå före Micke i min mobiltelefon.

Varje gång vi råkar springa på varandra i någon affär, vill hon aldrig stanna och småprata längre. Nä, då har hon plötsligt väldigt bråttom.

Om du i stundens hetta skriver ett ”snailmail” till någon du är arg på kan du ju alltid ångra dig, även om du lagt brevet på lådan. Du kan försöka fiska upp brevet med en grilltång. Eller som någon sa, invänta postmannen och hejda honom. Om du får fullstädig panik, kan du sätta eld på lådan (skojjar).

Jaha, det är väl bara att invänta denne uppfinning då. Knappen som gör att det går att ta tillbaks ett sms. Kom då ihåg, att det var jag som först kom på iden!

Kraaaaaam n