Gunnel är här





räknare
besöksräknare



















Gunnel

Idag kom hon igen. ”Gunnel”. Vem är det, undrar du nog säkert nu? Ja, om du följt tv-serien ”Böda Camping”, kanske du såg henne i sista avsnittet. Det blev ett roligt inslag där reportern undrar om hon verkligen heter Gunnel?

- ”Jadå, hon heter Gunnel, svarar jag”.

Reportern säger:

- ”Men hon har ju mustasch!”

Hahaha, det hade inte någon i vår familj ägnat en enda tanke på att hon hade. Mustasch alltså. Japp, det är vi i ett litet nötskal det.

Det har blivit en tradition hos oss att ha Gunnel framme till jul och påsk. Jag tror att hon skulle bli väldans ledsen om hon inte fick komma till oss dessa två gångerna om året.

Hon är gjord av en ful gammal ansiktsmask. Första året satt hon på en solstol mitt ute på åkern, så att alla som körde förbi inte skulle missa henne. Hon såg faktiskt rätt otäck ut där hon satt med en sin kvast och min farmors gamla kaffekanna. Ja, hon kunde ju bli kaffesugen.

Efter att hon blivit påkörd några gånger av sopgubbarna fick hon ny plats vid garaget. Haha, de hade försökt sätta ihop henne så gott det gick, en morgon då jag fann henne efter denna lilla olyckan.

Nuförtiden sitter hon i mitt kära växthus. På vintern får hon sällskap av tomtar och annat julpynt i samband med att jag förvandlar växthuset till tomteverkstad. Då passar jag på att ha en liten julfest för alla barnen i byn. Den avslutas alltid med att alla barnen får gå in i det vackert belysta växthuset. Där inne sitter den "riktiga" tomten… tillsammans Gunnel förstås. Alla barnen får gå fram och hälsa på tomten som sedan ger dem en varsin godispåse. ”Denna riktiga tomte” är min kära pappa som klär ut sig. Förra året satt han i två timmar och väntade på att vi skulle fika färdigt och komma ut till honom, stackarn. Tur att jag satt på värmen. Vi får utgå från att han inte var rädd för Gunnel i alla fall.

Nu till Påsk är Gunnel påskakärring. Då bjuder jag på påskäggsletarkalas för alla barnen i byn. Det namnet säger väl allt? Ja, precis. Barnen ska leta efter en skatt. De får en skattkarta, som Malte och jag just nu sitter och påtar ihop. Den leder till växthuset, där Gunnel väntar med en skattkista. I den hittar barnen sina påskägg, fyllda med godis.

Ja, det var lite om vår kära Gunnel det.

Kraaaaaam n