Påskletarkalaset!





räknare
besöksräknare

Hejsan alla glada därute i etern!

Har nu jobbat heeela lååånga påsken. När jag då äntligen blev ledig, tänkte jag passa på att ha ett litet Påskäggsletarkalas för alla barnen i byn. Jag tycker det är så hiskeligt roligt att ha kalas. Ja, alla slags fester som jag kan få "förlora mig i". Allt ifrån att skriva fina inbjudningskort, till att duka fint och laga god mat och som på det här kalaset. Få leka! Jag vet inte vem som tycker det är allra roligast egentligen. Barnen eller jag. Fast uppskattat blev det. Det var som att släppa ut barnen på första grönbetet. De..läs jag och de, sprang som yra höns i min trädgård. De andra vuxna satt vid bordet och fikade på de nybakta bullarna jag bakade tidigare idag.

Malte och jag hade gjort en skattkarta som ledde till Gunnel. Jag föreställde en häxa som kommit från Blåkulla och hade en massa berättelser därifrån. Oj, vad spännande och lite ruskigt det var att lyssna på. I Gunnels korg låg ett ägg till var och en av barnen och Malte hade omsorgsfullt skrivit barnens namn på varje godisägg. Det var så gulligt.

Lekarna vi lekte, barnen och jag är fortfarande samma gamla lekarna som hållt i alla tider och som barnen tyckte var roligast. Det var att leka "gömme" och "kom alla mina små kycklingar" osv.

I leken "hunden och benet" var det väldigt viktigt för alla barn att allt är rättvist. Det betydde i det här sammanhanget att alla i ringen måste få vara hund. Så även jag. När det blev min tur att vara hund, hör jag ett litet sus i ringen och någon av barnen säger:

"Ojdå. Nu måste vi nog göra ringen MYCKET större."

När alla hade gått hem, åt vi lite påskmat bestående av sill & potatis. Malte tyckte vi behövde mer gräslök så han vek av i riktning mot grönsakslandet och slet upp gräslök som hade räckt till 30 personer. Sedan blev det nubbe. Åh, härligt. NUUU tar jag mitt påsklediga. Så det så.

Kraaaaam n
Ps. måste bara tillägga att idag fick Malte lite sommarfötter (gräs & jord) och sitter nu i badet bredvid mig när jag skriver detta. Det känns att sommaren är i antågande. Njut alla vänner. Njut.