"ALLA kan sjunga. Mer eller mindre bra!"

räknare
besöksräknare
Är inte rädd för att prova nya saker.
Är inte rädd för att testa nya saker. Detta gäller när det handlar om att pröva "vingarna" inom musiken också. Snarare tvärtom faktiskt. Älskar att skriva låtar och musik inom alla genre och att sjunga. Nu är det ju så att endel röster lämpar sig bättre för en sorts låtar och vice versa. Förutsatt att man kan sjunga då, det finns folk som faktiskt inte kan ta en ton! 
Vissa kan sjunga, andra inte. Visste du att det faktiskt har mycket med hur stora/små våra struphuven är och hur de ser ut på insidan? Tja.. rätt logiskt. Visserligen har det också mycket med hur musikaliska vi är i stort såklart, tondöv eller inte.
Kollar på teve när en kirurg för in en kamera och filmar när en sångerska sjunger. Wow, hennes struphuvud riktigt bokstavligen vibrerar när hon sjunger. Ca 200-400 vibrationer per sekund! Det är vad jag kallar snabbt.
Mina barn har ärvt mitt musikaliska intresse. Ja, vi är faktiskt en sjungande familj mer eller mindre allihop. Borde kanske starta ett band med alla de instrument vi dagligen använder. Det är som ett gift nästan. Tror att vi får någon sorts utlopp för våra känslor genom dem. Det är skönt att förlora sig i musiken. Du borde prova! Det är bättre än att sitta i psykologistolen tror jag många gånger.
Felix spelar detta eminenta instrument
Förutom att det är en fördel att ha en vacker sångröst är att du vågar sjunga. Detta kan vara lättare sagt än gjort, särskilt om du ska sjunga inför folk. Ett tips för att få bättre rösta när du ska sjunga är (förutom att värma upp) att försöka slappna av. Det hänger mycket på vem du sjunger inför. Vem känner inte igen sig när det handlar om det? Kan tänka mig att du, liksom jag sjunger i duschen? Oj, så vackert det låter där. Det har inte bara med akustiken i badrummet att göra utan för att du blir avslappnad där i ditt egna sällskap och inte minst av de varma sköna vattenstrålarna.
Philip in action
Nästa gång du ska sjunga inför någon publik eller bara för en enda person, prova att skämta till det lite innan. Skratta är ett bra knep att ta till när du vill kunna slappna av. Då kanske du slipper den där "ekorre-rösten" och får fram den där sexiga "babe-rösten", du inom ditt inre hör.
Fast... för den skull är inte detta någon garanti.
Japp, att skojja till det och ha kul är ett bra knep. Här har Malte fått mörkt hår... bara helt plötslig sådär ;) 
Hur du själv låter inne i ditt huvud är inte densamma som du hör på din inspelning. DET är rätt konstigt tycker jag men, men det har säkerligen någon vetenskaplig förklaring det också som allt annat. Trots hur många gånger någon förklarar detta fenomen för mig blir jag alltid lika chockad varje gång. Är det verkligen min röst? Den där som sjunger? Jo.. de säger att det är det och trots att jag försöker överbevisa att alla andra verkligen låter som de gör "in real life" så har jag väldigt svårt att förstå att det gäller även mig. Detta gäller nog för oss alla, för vem känner inte igen detta? Sedan har det ingen betydelse om det låter bättre eller sämre.
Jaja, oavsett hur det låter eller ej så väljer jag att tro på det Caroline Af Ugglas säger:

"ALLA kan sjunga. Mer eller mindre bra!"