Nyponsoppa med smulade skorpor i - mums!

räknare
besöksräknare
Malte och jag.
Efter att vi vadat omkring i vattentussarna ett tag, gick vi frusna in igen.
Jag skalade en apelsin till vår lilla fika.
Doften av den fick mig att minnas hur det var när jag själv gick på dagis.
"Vet du vad vi brukade få till "mellis" när jag gick på dagis?", frågade jag Malte. 
Han satt vid köksbordet och försökte göra läxan han fått.
"Nä, vad?", svarade han och såg pillermarisk ut. 
Om det var för att han slapp koncentrera sig på läxan eller om han hade ett genuint är intresse av vad jag åt på dagis, vet jag inte. 
Troligtvis inte det senare men jag brydde mig inte utan fortsatte :
"Jo, nyponsoppa med smulade skorpor i", sa jag och märkte hur saliven kom smygande, bara jag tänkte på det.
"Mums, vad gott det var!".
Malte sitter tyst, som förstenad och tittar på mig:
"Oj... stackars dig!", nästan viskar han. 
Nu är det min tur att titta förvånat på honom.
Försöker förklara att vad man äter på dagis ändrar sig med tiden.
"Ja, men de hade väl inte behövt gå tillbaka i tiden?", svarar han med betoning på "tillbaka".
Han försöker trycka in en hel apelsinklyfta i sin lilla mun.
Den får plats med nöd och näppe men genom en liten, liten springa han päser han: 
"Vatten och bröd - det är ju vad tjuvarna får i finkan!".