räknare
besöksräknare

Halloj där!

Visst sitter konsten i betraktarens ögon? Så säger man väl, har jag för mig. Så är det ju. När vi ska beskriva vad vi tycker är vackert eller inte.

Vi behöver bara gå till oss själva och de personer vi har i vår närhet. Är det inte så att de ni tycker är trevliga, snälla och omtänksamma personer också blir vackra i era ögon? Och de som är dumma, knäppa och elaka i era ögon också blir fula?

Min mamma lärde mig att ”det finns inga fula människor”. Det kan väl hända, så är det nog. Men i mina ögon kan jag se vackra människor förvandlas till ”fula” ibland. Bara genom att de är dumma, otacksamma och ibland rent av utstuderad och genomtänkt elaka mot andra. Då får de vara hur vackra de än vill på utsidan. Jag tycker ändå att de är fula.

Jag har också varit med om att personer som jag inte känt och som kanske inte är så vackra på utsidan, bli såå vackra. Bara av att visa en fin insida, liksom.

Ja, jag tror att ni vet vad jag menar. Personer som vågar visa sina styrkor men också sina svagheter. De tycker jag är vackra.

Nä, det är de där personerna som ”tänder” en med något annat. Vad vet jag faktiskt inte… men något annat är det ju. Om någon kunde förklara det för mig, så vore det ju bra. Men jag tror inte att någon kan det. För jag har inte svaret själv.

Calle Schulman, ni vet, bloggaren. Han sa att den där klyschan man säger att ”skönheten kommer inifrån”, den menar han är helt fel. Han skriver att det är precis tvärtom – fulhet kommer inifrån.

En enligt alla en idealsnygg tjej blir råful om hon är elak eller korkad eller fördumsfull. Hon blir en skräcködla. En padda. En fuling. Osexig så in i helvete (Schulmans ord.. inte mitt, jag svär inte;). Han säger att han nästan njuter av att se en snygg tjej bli så där äckligt ful när det blir uppenbart att hon har ett fult inre.

Ja, även om jag vill hålla med farbror Schulman, ställer jag mig ändå frågan, om en människa själv väljer att ha en "fin" insida eller inte. Jag menar, vi har olika bagage med oss att bära genom livet. Endel av det bagaget kanske inte är så fint men vi ändå har lärt oss något av det.

Så summa av kardemumma av denna lilla fundering ikväll blir alltså: Klä er hur ni vill och var hur snygga eller fula ni vill. Men visa ert inre och var gulliga, så vinner ni de hjärtan ni vill.

Kraaaam n