Börja om från början. Börja om på nytt...

räknare
besöksräknare
Då tog jag inga risker... eller?
Har provat på ytterligheterna. I alla fall när det handlar om att ha barn. För jag var, med nutida mått räknade, en extra ung mamma när jag fick mina två första. 
Alltså kan jag berätta för dig vad de stora skillnaderna är. Jag kan också ha en mer förståelse för hur de unga mammorna har det. Ja, det finns både för och nackdelar med detta precis som med allt annat här i världen.
Då, för typ 20 år sedan var jag en av de yngsta mammorna i mitt mammagäng. Kände ofta att jag var tvungen att nästan bevisa för min omgivning att jag visst klarade av att inta mammarollen, trots min ringa ålder. Ibland krävdes det nästan att jag var näst intill perfekt
Nu känns det mer helt åt det andra hållet. Folk verkar tro att jag, efter erfarenhet ska både tåla och klara av precis alla problem som kan komma när man har barn.
Ibland kan jag undra hur mina två, nu vuxna barn kan ha lyckats bli så ansvarsfulla och fina människor (inget skryt, bara fakta;). De kan inte ha haft det lätt alltid med en mamma som hade ett sådant krav på sig att vara bra förälder. 
Oj, vad jag var påläst! Tror knappast att biblioteken  hade en enda bok i ämnet som jag inte plöjt igenom. Då, på den tiden följde jag slaviskt vad exempelvis Anna Wahlgren skrev för punkter som var viktiga att följa.
Nu kan jag se hur överbeskyddande mamma jag var. Fast det gick ju bra det också! Med facit i hand funkade det. Sedan om det berodde på manualerna eller om det kom från generna. Det får jag aldrig något svar på.
Nu för tiden har jag blivit en "softis-mamma". Det hade jag aldrig trott om mig själv för 20 år sedan! Då såg jag nästan ned på sådana. Fattade inte alls varför de hade så lösa tyglar med sina barn. Nu vet jag bättre. Har skaffat mig en inre trygghet som inte hetsar upp mig för vad jag nu ser som småsaker. Och vet du vad? Det funkar det också. Har ett underbart litet bevis på det, i form av min lille Malte.
Andra som också skaffat barn på "äldre" dar är Pernilla Wahlgren och Charlotte Perelli.


 Fast de är kvinnor och vi har ett utgångsdatum för detta. Tittar vi däremot på männen finns det en del där också. Kjell Bergqvist 59, Stellan Skarsgård 61, Gert Fylking 67, Tommy Körberg 64... ja, listan kan göras hur lång som helst.
Nu för tiden är genomsnittsåldern för barnafödandet 37 år i Stockholm. Det är inget konstigt längre med att vänta. Karriärerna går före. Nackdelen är att vi är typ pensionärer när våra barn går ut gymnasiet.
Men vi vet inte vad som kommer att hända om 15-20 år. Vad som än sker är det inget att oroa sig för idag. Det är bara att hantera livets svängningar på allra bästa sätt. Hänga med och luta oss tillbaka och lita på vår inre trygghet alltså. 
Och det är exakt vad jag gör idag. Just därför var jag inte rädd alls för att börja om från början. Börja om på nytt...

börja om från början. Kärlek utgångsdatum inre trygghet böda camping nilla Pernilla Wahlgren Charlotte Perelli Kjell Bergqvist Stellan Skarsgård Gert Fylking Tommy Körberg softis-mamma ytterligheter yngsta perfekt