Själen måste också få gå i morgonrock ibland.

räknare
besöksräknare
Spegel, spegel på väggen där...
Hemma idag - igen. Den här magsjukan går bara runt i familjen, verkar det som. Och då har vi ändå typ badat i handsprit allihop. Vilken envis sjuka, blir galen av att bara gå runt som bleka spöken här hemma. Hur bra kompisar man än är annars så blir det tillslut att man går varandra på nerverna. När man inte mår bra själv är det svårt att orka med att hjälpa andra, så är det.
 Slökollar på teve. ”Själen måste också få gå i morgonrock ibland.” 
(cit. Tomas Sjödin)
Det citatet hittade jag på nätet och så är det nog man får tänka ibland. I alla fall just nu. 
För tillfället rullar "Beuty and the Beast" ,ja inte den tecknade barnfilmen utan den där den "fula" personen möter "den vackre", också ska de försöka få varandra att tänka på ett annat vis... liksom. Lite svårt att förklara, måste nog ses för att förstå. Nyss var det "Hollywoodfruar". Inser att jag är lika handikappad som den tuggummituggande tonårsflickan i teve-rutan som säger.
"Det betyder såå mycket hur vi ser ut". 
Eller rättare sagt jag tyckte också så, förr i alla fall. Trots att min slutsats i huvudet säger något annat, såklart.  Vet att skönhet inte är allt och att det är det inre som räknas.
Varför är det då så himla mycket som baseras på hur vi ser ut? Det är bara att kolla på vad som säljer mest i reklamen. Eller vad som visas på teve, för den delen?
Det är inte alls konstigt att de unga som växer upp tror att det är viktigast att se bra ut. De matas med detta, oavsett vi vill eller inte.
Självklart ska vi försöka ta hand om vår kropp på bästa sätt, inte vara för tjocka men inte heller för smala. Självklart ska vi hålla oss hela och rena men att försöka följa alla dessa, ofta i min smak, konstiga dieter som det skrivs om i alla veckotidningar som finns att tillgå i tidningshyllan, det är nästan absurt. LCHI, GI eller popcorn-dieter, ja listan kan göras lång.
Det allra vackraste för mig är det som kommer från naturen. Dessa hittade jag i mitt stenparti. Gissa om jag försökt att få till just denna sort igen men det verkar inte gå för sig.
Vet du, när jag var tonåring tog det typ två timmar för mig att göra mig i ordning - varje morgon! Många gånger kändes det som ett fängelse och när jag säger att jag inte tyckte det var jag som stod där i spegeln när jag inte hade allt det där på mig, tror du väl mig knappt? Och då kan jag säga att det var inte så där värstanes stor skillnad. Egentligen. Fast det jag såg i spegeln var nog inte detsamma som andra såg. Inte när det handlade om smink, i alla fall. 
Men det fanns en massa andra grejer jag höll mig med också. Efter varje fest fick folk gå omkring och samla ihop lösdelar av mig överallt. Det var löshår, lösnaglar, lösögonfransar, lösbröst, mina svarta linser och lösrumpa. Ja, skratta du om du vill men jag lovar dig, det finns en lösning för allt! Har du ljust hår färgar du det mörkt och vice versa. Det är inte okey att se ut som du gör. Trodde jag jag då. 
Nuförtiden har jag minimerat det mesta. För den skull säger jag inte att jag inte gillar att använda både lösögonfransar och smink. Fast inte varje dag! Jag tror inte längre att folk ska typ eller nåt om de råkar se mig utan smink när jag går till Ica nån dag.
Jag kan faktiskt gå ut med hälften av allt smink jag hade förr - och ändå få uppmärksamhet, på ett positivt sätt. 
Bästa skönhetstipset är att le, det är sant. Prova får du se. Ler du mot någon på gatan så ler han eller hon oftast tillbaks. Face the fact... och vet du, det tar inte typ två timmar varje morgon att sätta på sig ett leende. Det går på en kvart. Det och lite deodorant efter din morgondusch och du är klar att möta världen. With a smile;)
... ska bara bli kvitt den här förbenade magsjukan först då.
Jag, bara nån månad gammal. Det är aldrig för tidigt att börja le mot kameran ;)