Jag var ett "curlat", bortskämt barn!

räknare
besöksräknare
Undra vad dagens barn kommer att säga vi gjorde "fel"? 
"Jag - ett "curlat" och bortskämt barn!".
Även om nu uttrycken är nya så har det nog alltid funnits sådana i alla tider, mer eller mindre.
Visst har det mycket att göra med vilket årtionde du varit barn.
70-talisterna kunde såklart inte vara lika bortskämda pengamässigt som 80-talisterna.
Jag hade inte lika nya märkesjeans som  andra i min klass men var mer bortskämd genom att jag inte behövde hjälpa till hemma så mycket.

Var har det gjort med mig som vuxen då?
Ja, väldigt kort och koncist kan jag säga att det har tagit lång tid för mig att "växa upp".
Det var lite som en smärre "chock" när jag väl började jobba i sen ålder.
Än idag (tro´t eller ej), kan jag känna att jag liksom nästan ska bli "ertappad"
Som om jag bara går omkring och "leker" vuxen.
Vet att det låter löjligt fast jag har inget bättre sätt att förklara det på.

Nu låter jag som om jag vore nån odräglig bortskämd människa som inte har vett att inse sina egna drag av personlighet.
Det är jag inte!
Tror jag är en rätt sympatisk människa (tycker jag i allafall, vad andra tycker får stå för dem).

Menar inte heller att du ska låta bli att ge dina barn uppbackning och uppskattning, för att det skulle kunna "skada" dem senare i livet.

Nej, att vara bortskämd kan du vara på så många olika sätt!
Att få mycket kärlek och omtanke, kallar inte jag för att vara bortskämd. 

Vi har  många konstellationer av hur våra familjer ser ut nuförtiden.
Det ligger mycket "skuld" hos många föräldrar, tror jag.
För att det inte "blev som det var tänkt" (skilsmässa och annat)
Där tror jag det kan vara farligt om du skämmer bort barnen, genom att de får vad de pekar på.
Eller som i vissa extrema falldär barnen styr hela familjen.

Undra vad våra barn kommer säga att vi gjorde för "fel"?
Ett ultimatum jag försöker leva efter är att alla har gjort vad som ansågs vara bra just då.

Vad tror du?