Spände ögonen i mig.

räknare
besöksräknare

"Kärt barn har många namn, sägs det."
I så fall måste jag vara väldigt älskad.
För visst har jag de vanliga smeknamnen på Pernilla, som Nilla och Pillan.
Oftast är det bara när någon är arg på mig som hela mitt namn uttalas, då på ett inte så gemytligt sätt som du kanske förstår.
Fast på senare tid har jag fått ett "nytt" namn av familjen.
Det började redan när mina barn var små, sen har det där namnet bara hängt kvar.
Det är inte ett så värst trevligt namn och jag föredrar när de säger Pernilla framför detta.
För så fort detta "nya" sägs, ser den som talar ut som om han/hon svalt en citron.
Minst!
De spänner sina ögon i mig.
De annars så runda och glada, nu bara som två smala streck.
Samtidigt säger de argsint, som om de anklagade mig och ingen annan:
"NÅGON har städat undan min tidning!".
Ja denne "någon", det är jag det.