Vet vad jag måste göra men gör det inte!

räknare
besöksräknare
Ut med det gamla och in med det nya.
"Jag gav upp för länge se´n!" sa hon och jag såg desperationen.
Barnen lekte i rummet intill.
Deras glada skratt kändes som en absurd kontrast till det vi pratade om.
Hon talade om svåra saker och jag försökte förklara att jag förstod.
"Vet vad jag måste göra men gör det inte, varför?", sa hon.
Visste inte vad jag skulle svara.
"Ut med det gamla och in med det nya...", sa hon tyst.
När vi kom hem städade vi ut julen, Malte och jag.
Min gamla gran barrade av sig, det blev bara en enda hög kvar.
Tänker att granen nog också hade "gett upp" för länge sen.
Vi går i samma gamla spår, bara gardinerna som ändrar färg allt efter årstiderna.
Gör vårfint och trampar på jag också... som alla andra.
Vår gran hade också gett upp för länge sedan.