Kanin-kärringar-katter... och ett ägg?



räknare
besöksräknare

Oj, sicken liten blandning av påskakärringar, små söta påskharar och en och annan påsksjörövare som kom på vår lilla påskäggsletarkalas idag. Det kom till och med ett ägg! Det är sant, en av mammorna hade sminkat sitt ansikte till det och jag kan ärligt säga det var nästan svårt att se vem det var. Men eftersom det är hon och jag som brukar vara utklädda utav oss vuxna så utgick jag från att det var hon.
Det blev en brokig blanding av påskakärringar, påskaharar,  påskagubbar och katter och en och annan påska-sjörövare. Och ett ägg! (det sitter längst bak av klungan)
Roligt hade vi. Åt upp alla våra färgglada kakor och glassbomb som det bjöds på. Små flaskor med deras namn på gjorde att de visste var de skulle sitta.
Mumma med påsk-kakor i glada färgen och banansockerkaka (något måste man ju göra av alla de typ hundra äggen vi blåst ut och målat). Denna veckan har vi levt på ägg-baserade middagar.

Efter lekar som gick ut på att leta lappar, viskleken och andra barnlekar blev det lite fri lek, allt medan vi mammar satt och konverserade om hur skolan funkar och andra viktiga grejer som måste diskuteras. Om man nu kan göra det med en påskakärring och ett ägg med i sällskapet;)

En liten påskakärring bara.
Sedan var det dags för den stora skattjakten då. Den skulle äga rum ute och jag hade väl (lite obetänktsamt) låtit Malte och hans kompis Vilhelm fått sköta denna uppgift. De hade omsorgfullt gjort skattkartor och gömt skatten (en låda klädd i alluminiumfolie) med en döskalle i.
Skattjakt efter alla ägg som skulle lämnas ut
Det blev kalabalik! Barnen hittade skatten med en gång och de gjorde inte alls efter de "regler" som Malte och kompisen hade gjort upp. Alla barnen var glada, utom Malte. Fast så kan det vara ibland. Jag försökte förklara att ibland är det själva grejen med att ha kalas. Man vet aldrig riktigt hur det ska bli utan det är själva "resan" dit som är roligt. Som att förbereda, klura ut lekar, baka kakor och så.
Alla var glada och nöjda. Utom Malte men det löste sig senare med lite diskussion om att ALLT inte behöver bli som man tänkt..

Men åh... jag måste ju berätta om vad jag och Maltemannen hittade på igår med ju. Det var skärtorsdagen och då får man gå man ur huse och "tigga" godis och en och annan peng.

Det tog ju Malte fasta på och tänkte att han skulle tjäna ihop till sitt Monster Fighters-lego.

Det var bara att ta bilen och köra runt till alla nära och kära. Vi hittade dom lite varstans. Pappa var hemma, likaså farmor och farfar. Mormor fick vi åka till Bishop (en bar nere i staden). Oj, så uppskattat det var. Alla kunderna log och tyckte vi var sååå söta. Fick hop en hel del pengar där kan ju tillägas. 

Philip och Felix hittade vi på Media Mark, oj så uppskattat det var då. Alla kunderna och expediterna log så fint mot oss.

Sista anhalten var ett grannhus sedan nöjde vi oss. Kan ni gissa hur mycket pengar han fick i sitt lilla ägg? Jo, faktisk
300 kronor! Det var ju en riktigt lönsam liten tripp det där.
Ja, just det... vi besökte ju mitt jobb också och där blev det både riktigt mycket godis och pengar. För där råkade vi komma precis samtidigt som brandlarmet hade utlösts av nån när de lagade mat. Så kan det gå till där. Alla
brandmännen var så snälla så och gav oss pengar. 

Ja... en liten "Gunnel" har jag och Sandra gjort på jobbet också

Och en tripp till Mickes jobb blev det med. Knackade på när Johan hade teorikurs och där blev det en hel del godisägg kan jag lova. 

Tror jag ska slå mig in på den banan. Det är ju bara att klä ut sig till en söt liten gumma och åka runt med sin korg. Det är ju faktisk riktigt bra betalt. Ingen skatt behöver man betala heller.


Dagen slutade med att Malte och jag somnade omslingrade i soffan. Det var två trötta små påskakärringar som sov sött hela natten... mätta av allt godis. Visste du att vi svenskar äter ca 67 kilo godis var på om man slår ut allt godisätande. Shit... det är ju mer än hela min vikt.

I påsk klär vi alltid ut oss till påskakärringar, påskhare och äter ett o annat ägg. det fyller oss med kärlek o tro o hopp inför framtiden. Inte för att jag är särskilt troende men tycker om traditioner. Böda nilla träffade även på en massa brandmän när vi gick vår påskrunda på skärtorskagen. undra vad som väntar bakom nästa hörn då blir det nog middag med lax på påskdagen. Långfredagen är alltid lång men med mycket godis och pengar i fickan känns det härligt. glad påsk