Små svarta jättespermier

räknare
besöksräknare


Akuten igen igår. Fast det var inget farligt. Malte hade ont efter operationen och det behövdes kollas upp. Så den dagen blev till att sitta på sjukhuset och vänta. Blev dock imponerad av vilka fint målade väggar de har på barnavdelningen. Minns när jag var barn och fick måla mina egna väggar i mitt lekhus på landet hos farmor och farfar. Gud så kul det hade varit att göra det igen.


Fin vägg på barnakuten.
Fast å andra sidan, när skulle jag ha tid med det? Nu såhär på våren är det mycket arbete som ska göras i min trädgård. "Vad man sår, får man skörda", sägs det. Det blev alltså att gå ut i det soliga vädret och jobba med allehanda ting. Det var land som skulle grävas upp. Tagetes och solrosor skulle sås. En fika blev det dock tid till. Årets första rabarberpaj i växthuset. Det är grejer det.
Till kvällen gjorde jag middagen på grillen. Det smakar alltid så bra med de första grillningarna. Om sanningen ska fram så brukar jag grilla hela sommaren, om vädret tillåter förstås. När hösten sedan kommer är jag så trött på allt grillat att jag bara vill ha vanlig husmanskost igen och inget annat.
Sture, i sällskap av tulpaner... o en groda 
Nu har vi också blivit med grodyngel. Till dessa gjorde vi ett fint litet "akvarium" med stenar, sand och vatten. Kan tillägga att det var inte lätt att hitta en spann som var hel. Jag hade visst gått och borrat hål i varenda spann vi hade för att plantera växter i. Jaja, tillslut hittade vi en ishink till allehanda goda drycker man kan tänkas vilja ha, när solen gassar. De verkade trivas där, våra små grodyngel. Malte matar dem med fiskmat. Han ska döpa dem allihop. Kan ju säga att det kommer att ta tid. Svårt också att hålla isär dem. För tillfället tycker jag att de mest ser ut som svarta jättespermier. Fast det håller jag för mig själv. Ska bli kul att se hur de utvecklas. Återkommer om det till dig kära läsare.
Grodyngel som ser ut som svarta jättespermier!
Malte visar att fötterna visst är rena nu!
En liten historia att fundera lite kring, bjuder jag på såhär på kvällskvisten eller när du nu läser detta:
"Två grodor föll ned i en skål med grädde. De började båda sprattla, simma och försöka hoppa ur skålen. De gjorde frenetiska försöka utan att lyckas. Efter en stund började de tappa modet och den ena grodan gav upp. Den andra fortsatte dock med lugna jämna tag att simma i hopp om att komm på en lösning för att ta sig ur skålen. Efter en stund märkte grodan hur det böjrade bli trögare och trögare att simma men gav ändå inte upp. Till slut kunde den äntligen få tillräckligt med fäste för att hoppa ända upp till kanten. Grädden hade förvandlats till smör." 

Nu sitter jag och smuttar på ett gott vitt vin, "Kloster Eberbach" mmm så gott. Heter samma som två av mina förebilder också, Bach som jag försöker lära mig spela på mitt piano och Eber, som min pappa heter. 
Nu sitter jag här nyduschad efter dagens hårda arbete. Malte sover efter att ha badad, kan ju säga att det var verkligen behövligt. Han hade blivit rätt smutsig av allt bökande med grodyngel och efter att han, mitt i allt annat arbete som jag då tyckte var "viktigare" skulle han göra om sin fina lekstuga till ett rymdskepp! Jag som jobbat så hårt med att sy gardiner och göra det till ett fint, litet "dockhus" med stolar och bord som jag  omsorgsfullt målade i matchande färger. Men nädå, nu är det ett rymdskepp.Hela insidan är klädd med aluminiumfolie.
Hur som helst, det värker både här och där i kroppen fast det ju är det som är så skönt med våren. Att få känna att man använder sin kropp till något nyttigt. Det blir en sann glädje sedan att få se det man sått. "Som man sår, får man skörda", kära vänner. Kom ihåg det. Och som den lilla grodan som aldrig gav upp, saker och ting förändras. Liksom mina frön jag sått som tillslut blir vackra blommor. Förr eller senare, hoppas jag.