Soppa på kobajs?

räknare
Promenad ner till en annan ekdunge.
besöksräknare


Idag har vi varit på besök i nya förskolan som Malte ska börja i. Det var kul. Vi hade picknick och lekte lekar. Det var mysigt, fast lite kallt. Tur jag hade kaffe med så jag kunde tina mina fingrar runt kaffekoppen.

Lägg märke till min fina termos. Och Malte coola skolväska.
Ja, så var det ju det här med vad man ska ta med sig i form av fika, när man går i förskoleklass. Förutom vanligt fika hade vi tagit med oss goda bakverk såsom vaniljmunkar och annat gott. Utan att tänka mig för tar jag fram påsen och säger till Malte: "Mmmm.... det här blir gott!". När jag så ser alla andra förskolebarns trånande blickar som tyst  tittar på oss, inser jag att jag nog gjort något fel. Vänder mig om och ser frökens blick och inser att det är inte sådant man ska ha med sig på picknick när det är många barn med. Det gäller att inte sticka ut.Jag tar genast ned dem i påsen igen och ger Malte en av de leverpastejmackor med gurka på som jag också gjort. De andra barnen plockar lite nedstämda upp sin macka och tre vindruvor.
När vi kom hem rusade Malte, min kära mor och jag ut i kohagen för att plocka nässlor. Vi ville passa på att inhämta denna ädla vara innan kosläppet. Vill ju inte ha kobajs i soppan. Trillade och brände mig till på köpet mitt bland alla nässlor. Tänkte att det kanske var värt besväret ändå, när väl soppan blivit klar.
Det var första gången jag skulle prova att göra detta. Hittade ett recept på nätet. Gjorde ju fel från början då. Skulle förvälla nässelbladen innan jag mosat dem med mixern. Fast nu gjorde jag tvärtom. Det luktade apa i köket. Undrade tyst om det skulle lukta så? Fick nästan för mig att det var gift jag tillverkat. Själva spadet var ju helt svart. Undra om det verkligen skulle vara det? Hur som helst... när soppan var klar, smakade den gräs! Varken Malte eller jag ville äta. Ska nu försöka lura i konfigureringsmannen när han kommer hem. Han kanske inte vågar säga att den inte är god, hehe. Hoppas bara inte det är gift jag kokat ihop.
Jaja, den som lever får se som de brukar säga. Nu vet jag iallafall att jag inte tycker nässelsoppa är gott. Varken med eller utan kobajs. Den kunde ju inte varken lukta eller smaka annorlunda menar jag.