Barnkalas och vilse i badtunnan

räknare
besöksräknare

Idag har det varit barnkalas på schemat. Det var ett härligt ute-kalas med jättegod mat och roliga lekar. Jag körde vilse dock (igen!) när jag skulle dit. Malte fick lotsa mig tillslut genom att berätta hur skolbussen kör när den ska lämna Vera (barnet som fyllde år) hemma hos henne. Ibland är det tur att man har barn med sig, de kan lära oss både ett och annat. 
Barnkalas ute är härligt!
Innan dess så hade vi en underbar dag ute i trädgården. Påtade med blommorna och tvättade fyra maskiner tvätt. Min torktumlare har gått sönder så jag får passa på när det är fint väder så jag kan hänga den ute. 
Sen var det dags för att duscha och fixa till sig. När det är dags att träffa folk måste man se proper ut. Det tycker inte Malte. Han menar att det är en överskattad sak det där med att hålla sig ren. Jag tjatade och tjatade och menade att:
"Det måste man faktiskt när det är kalas och allt", han svarade:
"Men mamma... du säger ju att det inte finns något som heter måste, du säger ju att man inte måste göra saker det ska man göra för att man vill det. Och jag vill faktiskt inte duscha, så det så".
Jag insisterade. Han gjorde som jag sa till sist, fast på sitt egna lilla sätt. Han hoppade helt sonika i en av våra tunnor som samlar upp regnvattnet!. Ja, för det hade han minsann gjort  hos farmor och det gick så bra så. Om jag ska berätta en hemlighet så gjorde jag också det en gång. Hos farmor. Ja, för jag hade klippt gräset och svettat ner mig och precis när jag skulle stiga in i duschen så gick det plötsligt inte att få något vatten. Ja, det var något krux på pannan eller vad det nu heter. Men jag skulle ha gäster och då var det inte något annat sätt än att helt sonika hoppa ned i en tunna och göra sig ren. Regnvatten är faktiskt inte smutsigt, det är nog rent av renare från kemikalier än vanligt kranvatten.
Malte i vattentunnan hos farmor.
Jaja, när vi så hade fixat det där med att göra sig fin så åkte vi till affären för att köpa present. Födelsebarnet hade önskat sig en rockring så det fick det bli. Jag hade varit så duktig och tagit med mig både sax och tejp i bilen för jag insåg att tiden började rinna iväg. 
Har du någon gång försökt slå in en rockring på en parkeringsplats full med folk och dessutom haft tidsbrist? Nä, kan tänka mig det. Mitt råd: gör det inte. Det är rent ut sagt skitsvårt!
Hur som helst så kom vi tillslut fram till kalaset efter att ha kört runt i skogarna. Fattar bara inte varför just JAG ska råka ut för att köra på vägar som inte leder någonstans! Plötsligt så tar bara vägen slut!. Mycket märkligt!
Nu har vi kommit hem och jag tänker inte göra ett jota mer denna dagen än att gosa med kattungarna. Kanske blir det en film, som jag somnar till. Eller så lyssnar jag på musik tills jag somnar tillsammans med mina små sööta kattungar. Ja, man får ta och försöka kombinera de tu så gott det går.
Ha en trevlig fredagskväll alla därute i alla fall.