"Seså, ta nu en kaka till!"

räknare
besöksräknare
Sommar, sommar och sol..
"Tänk en plats dit kalla vindar aldrig når, där regnet bara hörs lätt mot taket. En plats där både citrusdoft och värme stannar kvar långt in på hösten och där du tidigt njuter av årets första åtråvärda solljus".
Exakt så skulle  jag beskriva mitt växthus. Dit flyttar jag in på våren och bor där sedan hela sommaren lång. Tar ett kort uppehåll och flyttar in igen till vintern då det förvandlas till tomteverkstad för barnen.
Det allra  härligaste på somrarna är nog ändå när jag är ledig från både jobb och barn ("no offense" till er;). Jag sitter där med ett nybryggt kaffe och frukostfrallan. Klockan är fortfarande tidig morgon och daggen ligger kvar i gräset. Du vet, då när du nästan kan känna på lukten att naturen är på väg att vakna. 
Sen när alla kommit hem åker vi kanske och tar ett kvällsdopp i sjön. 
Härliga sommar...
Sommaren lockar även oss nordbor att tina upp. Den lovar många grillkvällar och sitta och småprata med vännerna i växthuset långt in på natten. Kanske vi tar och packar picknick-korgen och cyklar ner till badplatsen och bara latar oss vid stranden hela dagen lång. Ligger bara där och lapar sol och löser korsord, läser en bok eller slumrar till av den sköna solen... 
...och vaknar abrupt upp av att sandiga små fötter stiger på min omsorgsfullt och fint utlagda handduk och hela jag stänks ned av iskallt vatten. Barnen huttrar:
"Mammaaa.... var finns handduk? Jag fryyser!".
På sommaren är vi så mycket mer empatiska mot varandra än så jag bara stiger glatt upp från min (nu sandiga) handduk. Viftar den så det yr sand rakt in i ögonen på vår "granne" där på stranden. Tanten  tittar lite surt "under lugg" på mig, varav jag försöker se så upptagen ut som möjligt. Letar febrilt i min badväska efter en ny handduk. 
"Var f-n har jag lagt den där förbenade handduken?" 
Hittar den tillslut och kan äntligen lägga de omkring de (nu  nakna) hoppande små barn. 
Maltes dyblöta, kalla badbyxor har hamnat farligt nära den arga tanten. Puh, tur att hon inte fick ett par sådana över ansiktet också! Nyper dem kvickt så hon inte ska se. Vågar knappt närma mig men eftersom hon nu har vänt på hela sina mastordonta kropp och ligger nu på rygg och blundar, gick det rätt bra ändå.
Sedan fikar vi på kaffe, saft och Ballerinakakor resten av dagen. Köper kanske med en pizza hem, eftersom solen har gjort att all vår ork försvunnit för dagen.
En liten trudelutt ute i den svala kvällssolen.
När vi kommer hem blir det till att duscha av alla och smeta in med solsalva och After Bite. 
Ja, så kan en sommardag se ut hos mig. "Rätt behagligt", tänker jag och tar den sista Ballerinakakan.
Ps. förresten! Hur äter du din Ballerina? Jag tar först bort "locket", det  med hål i och slickar i mig smeten sen äter jag upp det bruna kexet sist det ljusa locket. Oj... ja, när jag sitter här i solen och har tid att fundera om sådana banala saker... då är det verkligen sommar! "Härligt!", tänker jag och säger som de gamla tanterna sa när jag var liten och besökte farmors tant-kompisar. De trugade och trugade tills jag bara var tvungen att göra som de sa:
"Sesåja, ta nu en kaka till!"