Fina flickor fiser inte!

räknare
besöksräknare


Kollar på ”Sveriges historia” på tv.

Stackars drottning Christina, som endast sex år blev den mäktigaste efterföljaren till sin far. Där kan vi verkligen tala om att det inte togs hänsyn till vad barnet tyckte eller tänkte.

Nä, här sattes det ihop ett antal krigslystna grabbar som såg till att kriget fortsatte. Precis som innan stackars Christinas far dog. Allt medan den lilla flickan, helt oförstående om detta fortsatte att sitta och lekte med sina små dockor.

Drottning Christina
Tänk, det enda hon fick tillbaks av sin älskade fader, var hans uppstoppade häst.

Den står visst på något museum i Stockholm, än idag. Den skulle jag vilja se.

Flickstackaren skulle fostras i manlig stil. Inte fel med det men om man ser på uppfostran idag så handlar det om att det ska vara så jämlikt som möjligt. Det ska inte ha någon betydelse alls, om du råkar ha en liten skinnbit mellan benen eller inte.

Läser just nu en bok om hur vi kan göra för att inte göra skillnad på våra små barn. ”Ge ditt barn 100 möjligheter, istället för 2”. Fick låna den av en tjejkompis.

Tänk bara på Barbie och Batman. Läser om detta i boken. Jag citerar:

”Två dockor som båda börjar på B. där slutar likheterna. Barbie är en klassisk flickleksak medan Batman är tänkt till pojkarna”.

Ja, sedan är det många olikheter. Det handlar om hur det är tänkt att barnet ska leka med dockorna. Barbie ska kläs av och på. Batman ska flyga och kriga med sina starka muskler.


Hela kruxet med detta är att barnen tidigt lär sig att det är stora skillnader på flickor och pojkar. Barbie tillägnas mänskliga drag och förmågor. Medan Batman, han ska rädda världen och har övernaturliga egenskaper och ska slänga med sin magiska kappa och åka med sin snabba batmobil.

Blev så förvånad när Malte plötsligt utbrister mitt under ett barnprogram

”Det här kan jag inte titta på, för det är bara för flickor!”
Malte som sjörövarfabbe

Jag undrade varför och han berättar att det finns inga pojkar med i filmen. Flickorna leker bara med flickor. ”Tingeling”-någonting hette det.

Här är det alltså vi vuxna som styr in de omedvetna barnen i förutbestämda könsroller. Fel, fel, fel! Tycker jag i alla fall.

Tänk scenariot hur de vuxna gästerna skrattar när pojken pruttar, när flickan gör det låtsas man som ingenting för fina flickor fiser väl inte?


Frågade Micke hur det var när han var liten och han svarade ”Nä, när jag var liten lekte jag minsann med dockor”

Jag frågade vad det var för docka?
Big Jim

”Big Jim!”

Jaha, den ja. Det var ju den som var känd för att kunna spänna muskler och göra karateslag genom ett tryck på ryggen. Det fanns också en massa tillbehör såsom en tuff jeep och andra macco-attribut.


När jag var liten ville jag alltid vara indian i alla lekar. Fast då fick jag alltid vara med pojkarna. För det fanns inga flickor i leken ”Cowboy och indianer”.

Philip och Felix som cowboysar. 
Fast när jag tänker efter, undrar jag varför jag var med i leken överhuvudtaget. För ”Cowboysarna” sköt mig alltid tidigt i leken och sedan fick jag ligga och räkna till 100, innan jag fick börja leva igen. 

Sedan sköt de mig oftast igen.

Men, men… jag var nöjd av att bara få ligga där och vara indian.

Kraaaam n