Ryggmärgsprov och grillchips...

räknare
besöksräknare
Ryggmärgsprov och grillchips... hm, vad kan de ha med varann att göra?

Gick upp kl 06.30 på lördagen  för att kolla på Bolibompas Ylvania med Malte, som brukar göra. Hade sänt in en sån där liten söt gubbe vi gjort av toarulle. Satt där i soffa med tummen i handen och hoppades att just vår toalettgubbe skulle dyka upp i programmet men den chansen var nog rätt liten, det insåg vi båda två.
Ja, hon ville ha en sur gubbe, den där Ylva som är programledare så... en sur blev det . Ps. Ja, det är Stures rumpa som syns till vä ;) 
När så Malte knatat över fältet till farmor för att leka med henne en stund, la jag mig på sängen för att vila. Somnade och sov en stund, så långt allt väl.
Men så hände det! Vaknade av att jag hade jag en dundrande huvudvärk! Den höll i sig hela dagen. Hörseln försvann på vänster öra och det kändes som om jag fått tandläkarbedövning i kinden.
Micke körde in mig till akuten och där blev jag kvar. Klockan tio ska det vara släckt och det finns inte mycket att göra mer än att sova, äta och kolla på teve. Sova lite till och sedan kommer sjuksköterskorna och lyser i ögonen varje timme under hela natten för att se om pupillerna reagerar som de ska.
Det bestämdes att jag skulle göra en skiktröntgen och det gick väl an. Alla smycken och annat krimskrams skulle av och den lilla skålen blev överfylld. Den stora tunneln surrade och det var mer skrämmande än farligt.
När läkarna inte fann vad de letade efter kom de överens om att göra ett ryggmärgsprov! Nähä, där gick min gräns. Jag blev som en trotsig femåring och de frågade varför jag var så rädd för just det. Mina fingrar pekade på Micke som satt på stolen jämte och såg skamsen ut. Joho då, han fick snällt medge att han skrämt upp mig med en hiskelig historia som han själv gått igenom.
Här är jag jätterädd och försöker desperat lugna ned mig själv med att tänka att Micke överdrev nog i hans historia om hur hemskt det var med ryggmärgsprov.
Sjuksköterskorna tittade surt på honom och försökte förgäves lugna mig, som vid det här laget var helt vettskrämd. Vad hjälpte det? Inget, det hela slutade med att jag tillslut låg med ryggen mot doktorn, en slang i handen där de sprutade in lugnande direkt blodet. Doktorn stack in den första sprutan i ryggmärgen och det skar som eld. Det spratt i mina ben, kändes som hela mitt inre skulle dras ut.
Det första provet misslyckades! De fick sticka igen. Mer lugnande intravenöst. Jag skrek, det misslyckades! Jag låg i alla möjliga och omöjliga ställningar och varje gång trodde jag att nu var min sista stund på jorden kommen.
Så höll det på... tio gånger!!! Det kändes som de skar upp hela min ryggrad trots att det i själva verket bara var en tunn kanyl. De ville komma tillräckligt djupt in för att dra ut ryggmärgsvätskan utan att få blod med i provet. Ingen av gångerna lyckades! Aldrig mer ett ryggmärksprov. Det säger jag bestämt.
Tänkte att jag måste få komma hem. Här var det livsfarligt att vara bland alla sprutor och ficklampor.
Huh... aldrig mer något ryggmärgsprov för mig inte. Micke belönade mig med en påse chips efteråt.
Hemma är det dock inte heller så mycket mer man kan göra än på sjukhuset. 

Det GÅR liksom inte. Hela min tillvaro går ut på att försöka hitta en någorlunda bra sitt/ligg-ställning så att situationen blir uthärdig.
Idag är det "alla hjärtans dag" på mobilen kom en liten rad som jag blev så glad för och som gjorde även denna dag värd att leva. Vaknade av att det stod:
"Be My Valentine"...
Sen ringde min äldste son Philip och vi hade ett förtroligt samtal tre timmar, jag som aldrig brukar tala mer än nödvändigt i telefon. Det samtalet blev jag också glad för. Efter det kom Micke hem med världens finaste bukett som JAG fått av hans jobbarkompisar. Åh, det är de små tingen som gör livet så stort. Tänk... ibland kan kärlek komma från så oväntade håll. 
Happy Valentine, tillbaks från mig.

Tänk, ibland kan kärleken komma från oväntat håll. 

bolibompa Ylvania alla hjärtans dag be my valentine kärlek från oväntat håll böda nilla camping wallette love ont sjukhus