Snyta sig i Gardinerna!


räknare
besöksräknare
Bilderna togs för "Se och Hör" eller om det var "Allers" veckotidning. Minns inte riktig. Hur som hels: "Välkommen in till vår lilla enkla boning!".
Sticker inte under stolen med att jag njuter av att få visa upp mitt hem.
Har alltid älskat små inredningsdetaljer.
"Att spotta på golvet och snyta sig i gardinerna!".
Det är ett urgammalt ordspråk jag stötte på i en bok som var typ 100 år eller så.
Är nämligen i färd med att städa ur min gamla bokhylla, som jag bestämt ska målas om.
Tror att ordspråket betyder att det är ohyfs att "ta för sig" och ställa för närgångna frågor.
Det var länge sedan de där gamla drängfasonerna pågick här i Svedala, fast kan ändå undra:
"Vad är "folkvett" egentligen för oss idag?".

Själv har jag alltid intresserat mig för inredningsdetaljer som så många andra.
Kan inte heller sticka under stol med att jag tycker det är trevligt om det uppskattas.
Vore väl lite konstigt annars, kan man ju tycka.
Fast jag undrar ändå... har vi inte blivit lite för "påflugna"?

Nu för tiden höjer vi inte ens ett ögonbryn, ifall någon frågar
" Bor du i villa eller hyr du?".
Vi reagerar inte när någon frågar hur stor tomt vi har eller ens:
"Har du lån på bilen eller ej?".
I och med medias inverkan, verkar det inte längre ovettigt att fråga om man  t ex. får gå husesyn.
Det ses nästan som en positiv sak.
Jag kan verkligen hålla med om att jag tycker det är trevligt om folk vill se hur jag bor.
Till och med så att jag njuter av att få visa upp det.
Om sedan folk inte tycker om min "stil", eller inte, bryr jag mig inte så mycket om.
Folkvett för mig är i så fall att jag anser att vederbörande bör att hålla tyst om det.
Åtminstone.