Allting är relativt

räknare
besöksräknare


Mitt tända ljus som ska förmedla tankar o lugn

Sätter mig med min nyinköpta ”Må bra-bok”. Tänder ett ljus och gosar ned mig i soffan. Sådär, nu är det bara att förlora sig i boken.

Det står att jag ska skriva minst tre saker på tre givna punkter.

Ok, det kan väl inte vara så svårt, tänker jag och slänger mig in i leken.

Punkt ett; ”Det här har varit bra med mig idag”, står det.

Mitt svar:…Oj, stod det verkligen att det skulle vara tre saker? Nähä, kommer inte på ett dugg. Det är totalt tomt inne i min hjärna, just nu.

Okey, jag fortsätter till punkt två: ”Det här är jag tacksam för idag”.

Mitt svar:…var det verkligen TRE saker vi skulle komma på? Det verkar helt befängt.

Jaja, fortsätter till punkt tre då: ”Det här behöver jag hjälp med idag”.

Mitt svar: Aha, det här kan jag svara på lätt! Ett: jag behöver någon som kan hjälpa mej med de här svaren. Två: behöver någon som förklarar frågorna så det blir förståeliga.

Slutligen tre: vill ha mina läsglasögon, för att se om det verkligen, verkligen står att man ska ha TRE saker på varje punkt.

Sedan vill jag även deklarera att jag behöver ett nytt konto. Ett ”må-bra-konto”, som någon berättade om för mig för länge sedan. Minns inte vem det var men hon sa att det var ett konto där jag, varje gång jag stärker mitt egenvärde gör en insättning på detta konto.

På det sättet kan jag ta ut när det behövs, och ändå ha kvar. För det är ingen annan än jag själv som kan göra uttag och insättningar. Därför skaffar jag mig ett sådant.

Börjar redan nu: ”Jag, Nilla är bra!”, i boken kan jag läsa att ”det går alltid att hitta någonting som varit bra med mig idag -  glöm inte det!”

Du kan också börja sätta in på ditt må-bra-konto. Var inte för hård mot dig själv. Behövs inte att man sätter in just tre punkter som är bra. Det räcker gott o väl med ett. Eller ett halvt.

Jag vid en sjö, där jag fann lugnet
Jag gav mig själv tidigare idag ett halvt. För när jag skulle betala den nya tröjan jag köpte. Frågade expediten vänligt om jag ville runda upp med en krona och ge till de fattiga barnen i…något land, har glömt vilket hon sa… kanske Norge?

Jag, sa i alla fall ja. Sedan kände jag mig så nöjd så. DET var dagens goda gärning. Behöver inte vara mer. Tro mig. Jag kände mig som en drottning där jag gick på lätta ben stolt över min välgärning. 


Glada barn i Norge
Jaja, nu har de det nog bra iallafall, de fattiga barnen – i Norge!