Jag höll på att ta kål på mina gäster

räknare
besöksräknare
Midsommarfesten avklarad. Den gick bra.Alla var där. Mina stora barn, mitt lilla barn och alla byns barn. Utom några som åkt till släktingar i Dalarna. Vi lekte lekar, gick tipsrunda och drack snapsen som sig bör. Ja, när jag får leka, då är jag i mitt esse. Kan inte hjälpa det men jag fullkomligt älskar att vara festfixare. Efter att Malte och jag hade dukat, bar det av mot kohagen för att sätta upp alla frågor som Malte omsorgsfullt hade knåpat ihop. De handlade mestadels om rymden, alla planeterna, Mora Träsk-sånger eller alla världens flaggor (som verkar vara det "nya" intresset för honom).
När gästerna anlänt, fått sitt välkomst-tugg, bar det iväg i samlad trupp. Första frågorna gick bra. Fast när vi skulle gå in i kohagen hände något konstigt med kossorna. De blev helt vilda. Det hade de inte varit när Malte och jag tidigare var där. Fast då var det bara han och jag. Inga speciella hot, liksom. Nu kom då en samlad skara, lite lätt uppskruvade och högljudda människor emot dem. De hoppade och studsade och höll på. Började bli väldans intresserade av alla frågorna som hängde på träden. Dem blev indränkta med kosaliv allihop. Inte så kul för mig då, som skulle samla in dem allt eftersom..
Mina trogna följeslagare. De fem damerna i kohagen.
Ja, det var väl min midsommar det, i korta drag.
Jo, just det... jag hade fått ett tips om att det skulle bli gott att krydda sin egen snaps med skal av en apelsin, en citron och en chilifrukt.  Efter klunken, blev det helt tyst. Sedan hördes bara en suck, för folk fick inte ut ett ljud.Kan härmed meddela, att jag höll på att ta död på mina gäster! Hade missuppfattat en liten, liten detalj i receptet då. Det hela handlade om att jag skulle göra detta på en 75:a, kom jag på efteråt. Jag hade gjort det på en sådan där pytte, pytte, pytteliten flaska jag köpt på systemet. Jaja, jag är inte van vid att köpa sånt! Men, man lär så länge man lever. Och kära gäster, om ni läser det här... loovar och svär att nästa gång ska jag lyssna lite mer uppmärksamt på hur jag ska göra, nästa gång. Ni där uppe i Dalarna som inte kunde vara med, kan vara glada ni slapp att smaka på just denna snapsen. När ni kommer ska jag bjuda på en gjort helt enligt receptet. Som det ska vara alltså;))
Glad Midsommar kära vänner därute i etern!