"Ketchup med bröd och korv?"

räknare
besöksräknare
Jaha, egentligen stod det utgång på stan med gänget ikväll men så blev det inte. Jag hamnade på kyrkogården istället. Inte så farligt som det låter, jag tycker bara det är vackert där just en kväll som denna när alla gravarna lyser. Det är något fridfullt med det hela. Det blev mycket prat om hur de döda har det och så med Malte. 
När det var dags för hemfärd blev vi hungriga. Inte en korvkiosk så långt ögat nådde. 
Plötsligt, mitt ute i ödemarken såg vi en liten, liten skylt som blinkade "Öppet". Själva kiosken var liten som ett utedass och ska jag vara ärlig såg det inte bättre ut. Snarare som om det skulle falla ihop när som. Mörkt var det därinne och nästan lite kusligt. Kunde det verkligen ligga en korvkiosk här
Gick ut och fram till luckan. Jodå, den öppnades och där stod en glad grek eller vad han var. Beställde en korv och han sa att vi kunde få två.
"Nä, det räcker med en", svarade jag. När jag sa att jag bara ville ha ketchup på den såg han nästan helt deprimerad ut och insisterade:
"Då måste du ha en med senap på också!", sa han och lyste upp igen.
Okey då, tänkte jag... bara han blir lugn och ger mig korven någon gång. 
"Bara lite ketchup", sa jag. Han fullständigt ÖSTE på ketchup! Blev nästan chockade över hur mycket det kunde få plats på den lilla korven innan jag nästan skrek:
"Stopp, det räcker!" 
Greken svarade på brytande svenska och såg verkligen ärligt och uppriktigt förvånad ut:
"Inte MER?"
Det var senapskorvens tur. 
"Bara jättelite", fick jag fram och i nästa sekund var hela korven plus brödet fullständigt gömt under ett tjockt lager med stark senap. 
"STOPP!", skrek jag och han såg åter igen lika förvånad ut och bröt:
"Inte MER??"
Inte vet jag om korven var god. Den var ju helt indränkt!
Jag har bara en fråga: hur mycket hade han lagt på om jag inte stoppat honom? Hur mycket ketchup och senap kan man ha på en korv? Det måste vara väldigt oekonomiskt också för honom. Han måste ha växt upp med gigantiska mängder ketchup och senap.
Om det inte verkligen var en spökkiosk. Det är ju ändå Alla helgonsnatten och fullmåne till på köpet.
Jaja, efter att ha torkat bort det mesta av såserna på korvarna, smygigt fram till papperskorgen (han kunde ju bli ledsen om han såg att jag kastade bort hans goda senap och ketchupssåser, stackarn) kunde vi äta. Fast greken hade till på köpet gjort små hack över hela korven så såserna hade tryckts ned där med. Alltså vet jag inte om korven var god. Den smakade bara ketchup och senap.