Machomamma vs curling?

räknare
besöksräknare
Doften är så ljuvlig så det bara inte går att vara sur. Det är sant! Prova att baka bullar och sedan äta dem med kall mjölk och röda kinder efter allt knådandet av degen. Det finns inget godare och mysigare såhär när vårmörkret lägger sig utanför. Alla som vill får vara med att baka. Det brukar sluta med att mamma bakar och barnen äter deg. Vad gör väl det? Bara de inte får för mycket deg så det blir magkramp klart. Vet att det är mycket prat om hur man (läs vi mammor och pappor) ska uppfostra våra barn nuförtiden. Än ska vi göra si och än så. Jag brukar gå på min magkänsla, det brukar sluta rätt bra. Tänker inte så mycket utan försöker lära mig av barnen. Att vara här och nu, då kanske det inte gör så mycket om vi ibland låter dom vara med att göra sysslor hemma och ibland inte. Tror inte de blir så bortskämda av det faktiskt. 
By the way... vill du se oss knåda deg kan du göra det i denna videon. Här ser ni också hur mycket barnen får vara med i det vi tycker är roligt. Alltså att göra video, musik och sånt.

Är det slutsopat framför våra barn nu? Efter allt prat om att vi curlar dom kommer nu nya diskussioner om hur tuffa vi egentligen får vara mot våra barn? Tar ett exempel:
Nuförtiden tycker jag mig se att allt fler barn lider av fetma. Hur tar vi tag i detta, utan att vara för hjärtslitande hårda?
Det är ett känsligt ämne, jag vet och just därför tänker jag skriva om det. Alltid kan det väl reta nån. 
En mamma gick ut i tidningen Vouge och berättade om hennes dotters hårda bantning. Oj, vilka reaktioner det blev! De fanns de som menade att hon typ skändat sitt barn genom att outfita henne för sin egen vinning. En vinning som skulle visa sig bli ännu större efter den debatt som följde. Bokförlagen stod på rad för att få kontrakt med henne.
Samtidigt tror jag faktiskt att många kan känna igen sig, för hur som helst måste vi faktiskt inse fakta: det är ett problem. Visserligen ett I-lands sådant men ändå ett problem. Kan nästan tycka att det i såfall skulle kunnas ses från det andra hållet också, att det är barnmisshandel att göda sitt barn till fetma. Nu pratar jag alltså inte om sådan fetma som är sjukligt betingat utan av den som kommer av dålig utfodring.
Upsan... ja, det är en tårta! Skyll inte på mig, det var inte jag som gjorde den där saken som sticker upp i mitten (vilket för övrigt är en banan... och inget annat). 
För min del tycker jag att det är bra när någon vågar lyfta denna frågan. För alla pratar om det ändå men det verkar vara förbjudet att ta tag i det i verkligheten liksom. Hur ska vi göra om vi inte ens vågar ta upp det i media? Sen kan det väl diskuteras om det just i fallet ovan var "rätt eller fel" men ett laddat ämne, det är det.
Nä, det är sannerligen inte lätt att vara mamma om man ska försöka leva upp till alla andras krav och måsten. Jag ser det såhär:
Om du inte gör något och barnet blir överviktigt, då har du varit en slapp mamma medan mamman som håller koll på skafferiet riskerar att bli anklagad för att vara utseendefixerad.
Jaha, bara att välja vilket jag vill vara då: machomamma eller curling? 
Hur i hela fridens namn kommer vi att lösa detta dilemmat? Tror jag tar mitt ansvar och håller koll på skafferiet. Nu ska vi ut i solen fika bullar med saft som vi gjort själva (ja, jag håller minsann koll på mitt skafferi. Det gör jag)...så:
"hej hej, leverpastej!"
Saftar och syltar

Machomamma är en som inte är en curlingmamma. Är baka bullar med sitt barn att vara för tuff i sin barnuppfostran? Fetma hos barn är ett laddat ämne som knappt ens tas upp i media. Endel menar att vissa metoder är att skända sitt barn. Här ses musikvideon med böda nilla och malte som sjunger en barnvisa vs barnsång. Ni ser även en tårta med en snopp i gjord av en banan.