Vart tog lattemamman vägen?

räknare
besöksräknare
Vilken mamma-typ är du?
Komsikomsi kossera!
En grej jag funderat på är, "Vart tog de där lattemammorna vägen?" 
De bor nog i storstaden. Där går de hand i hand med sina välartade barn på stormarknaden. När de kommit in i affären lyfter de upp det snälla barnet i kundvagnen och alla bara ler. Hela handlingen igenom. Inget tjat om att det vill ha glass trots att det är 40 grader varmt ute.
När de kommer hem är det ingen som tjatar på deras arma mor, när hon svettigt försöker damsuga upp alla smulor som blev av bull-ätandet framför tv:n. Inga barn som i kör skriker: 
"Ahmen mammaaa,  måste du damsuga just när vi ska spela tv-spel?" 
Nä, då släpper nog deras barn allt vad de har för sina händer och börjar trallande hjälpa till med att städa färdigt, så de i lugn och ro kan fortsätta spela tv-spel senare.
När jag står där på parkeringsplatsen till affären och väser i min mungipa, efter att ha sagt för hundraförtio gången:
"Nu måste vi verkligen åka!" 
Det är då jag ser henne! Lattemamman! 
Hon går helt lugnt förbi mig, sjungandes med sitt barn i sin vagn.
När vi kört en stund bryter Malte plötsligt tystnaden. Inte med att säga att jag ska sätta på Mora Träsk på högsta volym, som jag upptäckt att jag glömt sätta på och nu väntar mig att det ska komma som ett avgrundsvrål från sidosätet. Nåt i stil med:
"Ahmen, Mamma då! Sätt på Moora Träääsk!"
Puss puss
Nä, det kommer inget avgrundsvrål! När jag vänder mig mot honom får jag se ett sprudlande glatt ansikte som helt lugnt säger: 
"Du mamma! Jag älskar när vi gör våra små utflykter själva, du och jag. Visst är det roligt?"
Då smälter jag. Inte av den "40-gradiga värmen" i bilen  (trots att det är vinter utanför) i, utan av hans leende. Åh, tänker på vad mysigt vi ska ha när vi kommer hem. Då ska vi ta kaffe vid köksbordet och äta bullar tillsammans.
Tänker att hon, den där lattemamman, hon finns i mig också... fast inte på ett kaffe-hak i stan utan i sällskap med andra "tanter", våra kossor på sommaren. Längtar dit!
Huh... vi grimaserar likadant ;) 

När böda nilla från böda camping dokusåpan älskar alla. ja barn som vuxna eller tonåringar. För hon har varit tonåring själv och vet hur förälskad, in love du kan vara. katt hund häst ko alla skulle hon lätt kunna kyssa och få kyssar tillbaks. lycklig eller olyckligt kär.