Skvallertrappan

räknare
besöksräknare
Okey, nu ska jag försöka (kortfattat och begripligt) mig på att förklara skillnaden på "skitprat och skitprat". Vilket sannerligen inte är lätt, tro mig:
När du sitter i fikarummet, är du då den som suttit där tyst när någon gjort sig rolig på någon annans bekostnad? Det har hänt oss alla, om vi ska vara ärliga. Ofta kan tystnad tolkas som att man håller med, trots att ens hela inre nästan skriker:
"detta är inte okey!" 
Eller kanske du skrattade med men ångrade dig när du fått tid till eftertanke? Det kan vara svårt att erkänna och det kan vara lika svårt att verkligen gå och be om ursäkt. 

Mitt problem ligger inte här. Nä, det är nog det motsatta, kan jag säga. Jag tar ofta på mig nästan allt som om det vore enbart mitt fel, även om det var någon annan som sagt något ofördelaktigt om någon. 
Fast jag har bestämt mig för att tycka om det draget hos mig, istället för att se det negativt. Det är väl bättre att be om ursäkt en gång för mycket än en gång för lite? Då har personen som blivit utsatt för det lättare att kunna urskilja vilka som verkligen står för och är hennes/hans vänner när skitpratet väl kommer fram. För fram kommer det, var så säker. Oavsett om det tar tid eller inte, det som "göms i snö, kommer upp i tö". Så är det. Med detta inte sagt att du ska springa omkring och leka skvallerbytta så fort du hört något om någon. Nä, verkligen inte! Det är skillnad på skitprat och skitprat, om du förstår vad jag menar. Ska försöka förklara:
Om ni sitter och skrattar MED någon och inte ÅT någon. Om det är elakt skratt eller vänskapligt
Ibland kan jag tänka att vi på våra arbetsplatser runt om i landet kunde lära oss lite av hur småfolket (dvs. Malte och hans kompisar) löser sånt här. Vi borde göra som de och återinta "kompissamtalet". Tänk vad mycket vi skulle reda ut då! För vi kan inte gå omkring och inte prata vare sig med eller om varandra. Det hade blivit ett helt omöjligt klimat att leva i.
Mig gör det verkligen inget om folk skrattar åt mina tossigheter jag gör. Sålänge det finns hjärta med i bilden.