Pelargoner, kringlor och tanter



räknare
besöksräknare

Pelargoner, kringlor och tanter

Idag hörde jag den. Just den där fågeln som låter: ”tittut, tittut, tittut”.
Japp, det var en av de få saker som min biologilärare lärde mig. Det är en fågel som heter ”Talgoxe”. Den kan också låta ”tittuut, tittuut, tittuut”. Oj, vad svårt det är att förklara ett ljud med bara ord och bokstäver. ”Vad som är väsentligt”, sa fröken, ”Det är att när ni hör den, då är det vår”.

Var ute på min lilla promenad idag. Tänkte ta mig till affären. Eftersom vädret var skönt blev det en längre tur. Av någon underlig anledning, ”råkade” jag hamna på Blomsterlandet.

Det är konstigt. Vad jag än ska göra, när sommaren nalkas runt hörnet och jag har något ärende till affären… hamnar jag alltid på någon av stadens blomsteraffärer. Ingen mat blir inhandlad. Dock en massa frö och blomster.

Nu gick jag där och bara söp in den härliga blomdoften i affären. Du vet, den där lite fuktiga luften som finns i stora växthus. Oj… vad mycket Pelargoner det fanns där! Vad jag inte kan förstå, är varför denna eminenta, fina blomma har fått så dåligt rykte? Många säger att det är en ”tant-blomma”.

Kan ju bara säga att oj, oj, oj, vilken spännande blomma detta är. I mitt pannrum övervintrar jag mina Pelargonier. De blir bara större och större för varje år som går.

Varför kallas Pelargonian för tant-blomma då? Okey, nu kanske jag är lite tantig av mig då. Fast nä, det hade inte mina vänner hållit med om. Klär mig inte som en tant. Har inte frisyr som en tant… har förresten ingen frisyr alls, det var år och dar sedan jag besökte en frisör.

Åter till Pelargonerna, kan det vara för att det är ett litet ”joxande” med att få dem att överleva vintern? Så det bara är tanter som har all tid i världen att hålla på med sådant? Blomman bör varsamt planteras om i nya, lite större krukor varje år. Inte för stora och de trivs gärna två och två. Jaja, jag ska bespara er mina kunskaper om Pelargonerna. Alla kanske inte är lika insnöade som jag på det, hi hi.

Hur som helst. Plötsligt, när jag gick omkring där på Blomsterlandet upptäckte jag att Malte nästan drunknat bland alla Pelargonsorter jag stoppat ned i shoppingvagnen. Bara en liten hårtuss syntes. Då såg jag… Hela Blomsterlandet fullkomligt svämmade över av… just tanter! Tanter av alla de former. Av alla de slag. Det fanns alla sorters tanter där.

Tjocka tanter, smala tanter. De med den där lustiga, oftast röda baskern. De med silverfärgat hår. De med den där hårfärgen som dras mer åt det lila hållet.
Till på köpet gick de flesta tanter med en plastmugg rykande färskt kaffe i ena handen och i den andra höll de den där typiska tant-kakan, kringlan. Vad är detta? tänkte jag.

Då såg jag två gemensamma nämnare. Nämligen:

1. Alla höll även en blomsterlandetbroschyr tillsammans med kaffekoppen och kringlan.

2. Alla hade Pelargoner i sina vagnar, många Pelargoner.

Jaha. De hade alltså kampanj på just denna blomma i affären. Pelargonier, kaffe plus kringla. Ja, de på Blomsterlandet vet på hur man lockar till sig tanter tänkte jag. Bjud på kaffe med kringla!

Kraaaaam ”tant” nilla

Ps. har jag nämnt att Pelargonen är en härlig blomma ;)?