6-årig hund hittad av 23-årig kvinna vid ett 106-årigt träd




räknare besöksräknare

Hör ni, alla därute i etern. Nu vill jag bara fråga en sak. Vad är det med oss svenskar? Vad är det med just Sverige? Jag pratar om hur åldersfixerade vi är här? Jag bara undrar. Detta skriver jag inte om för att jag själv inte är född på 80,90-talet. Nä, jag bara undrar hur det har kunnat bli som det blivit i Sverige när det handlar om just ålder?

Då handlar det inte bara om artister, konstnärer eller andra yrken men varför måste det basuneras ut, så fort man ska ha med media att göra? Jag bara undrar? Vad har åldern med detta att göra? Är det inte min musik, mitt budskap eller min konst som ska begrundas? Inte min ålder… det har väl ingenting med saken att göra?

Måhända vi i Sverige vill respektera den egna individens vilja att skapa sin egen identitet. Men vi drar ett bestämt streck vid åldern. En människas ålder har i Sverige idag blivit ett slags kravmärkning.

Ja, det är ingen hemlighet att det överallt i världen betyder mycket att vara ung. Det är dock en markant skillnad på hur vi i Sverige, automatiskt sätter en persons ålder efter namnet i tidningen. Det gör man inte i något annat land.

Här i Sverige är alltså det allra viktigaste hur gamla vi är. Har någon blivit mördad, är det av största vikt att nämna åldern på personen i tidningen. Ja, både på mördaren och på offret. Exempelvis:

”23-årig kvinna blev mördad av 34-åring man”

Men hallå!!! Jag struntar väl fullständigt i om hon var 23, 32 eller 82. Hennes liv gick å spillo och det har ingen som helst betydelse om hennes mördare var 34, 55 eller 28. När det sedan skrivs om detta i tidningarna efter ytterligare några år. Ja, då beskrivs 32-åringen fortfarande som just 32-åringen. Eh, okey… han har slutat fylla år eller?

Kontaktannonserna då?

”46-årig man söker kvinna i åldern 32-45”.

Här är nu loppet kört för alla kvinnor under 32 år samt äldre än 45. Är det åldern som är det viktigaste i ett förhållande?

Att man här i Sverige, sätter ut en persons ålder i tidningarna, beror nog på att man tror att det ska säga något väsentligt om personen. Men jag ställer mig frågan:

”vad”?

Så vitt jag kan erindra mig så är det bara vi människor som tycker att åldern är så viktig att framhäva. Om en man blir attackerad av en hund på stan så kommer det med största sannolikhet inte rubriceras:

”man attackerades och blev svårt biten av 6 årig hund”. Eller vad sägs om ”69 årigt hus brann ner till grunden”?

Knappas, nej där är förbehållet oss svenskar att legitimeras med vår ålder. De enda svenskar som jag kommer på som inte presenteras med sin ålder i tidningar och löpsedlar är kungafamiljen. Har jag inte rätt? Någon tänker


-"jo men de är ju så kända att de knappast behövs skrivas ut någon ålder"!

Mja, tror inte det. Senast förra veckan läste jag i Magasinet:

”Carola, 46 anser inte att hon är någon schlagerperson…”

Förr i tiden kunde man läsa vilket yrke en person hade i telefonkatalogen. Idag är det oväsentligt. Ändå längre tillbaks var det väldigt viktigt att vara gift. Särskilt för en kvinna. Då kallades man ”fru” och det ansågs vara lite finare än att bara vara ”fröken”.

Detta har försvunnit men åldersfixeringen har ökat. Förr slutade man skolan när man var något omkring tretton sådär. Nu är det jätteviktigt att man börjar skolan vid en viss ålder och att man slutar vid en viss.

Det börjar redan på dagis. Där träffar barnen bara nästan lika jämnåriga barn och sedan följer det dem hela livet. Sedan fortsätter man träffa jämnåriga, särskilt när man studerar. Du går ut och dricker öl med dina jämnåriga 26-åringar och du köper radhus precis som alla andra 36-åringar. Sextioåringarna gör något ointressant gubbigt/gummigt. Och pensionärerna lever sina liv tillsammans. Likaså på ålderdomshemmen.

Hör och häpna, när jag var med i tv-serien ”Böda Camping” omnämndes inte min ålder en enda gång. All eloge till dem. De skrev kort och gott:

”Nilla i popgruppen Wiwa”.

Nice.

Kraaaam nilla, 102 år

Ps. såg nu i tidningen "Se och Hör", att de faktiskt skrivit ut åldern både på vår konung och drottning. Där ser man.