Om du letar efter regnbågen får du faktiskt stå ut med lite regn

räknare
besöksräknare
Jag vid regnbågens slut


Jag meddela att sova, det har nästan blivit min bästa sysselsättning för tillfället. För det är inte ofta jag får mina åtta timmar och tänk så härligt det hade varit att få vakna utsövd, ligga där och bara minnas vad det var jag drömde om precis innan jag vaknade. Fantisera lite... och sen få somna om. Oj, så härligt det hade varit.

Just nu har Malte kommit med skolbussen och jag går omkring och pular med lite, både här och där. Har bestämt mig för att jag minsann ska lära mig konsten att inte stressa. Så mina julstjärnor och annat julkrams får ta den tiden det tar att plocka ned i lådor och bära upp på vinden. 
Påskgardinerna ligger i min garderob och väntar på att få komma upp så till helgen blir det fönsterputsning av bara hjärtans lust. Även om det regnar. Tänker trotsa vädrets makter och göra det ändå, så det så.
När jag så smått började med fönstren uppe (ja... kunde ju inte låta bli;) så sken solen fint genom. Det bildade liksom en "regnbåge" på fönstret i alla dess färger. 

Coolt, det där. Vet du varför vi säger:
"det finns en skatt vid regnbågens slut?" 
Jo, myten om en kista full med guld kommer faktiskt från Irland, har jag hört. Enligt sägnen är det där en liten tomteliknande figur i grönt som kan visa vägen till bågens slut. Där har han gömt en gryta full med guldmynt. Myter som dessa är vanliga överallt men detaljerna skiljer sig säkert från land till land. De gamla grekerna trodde att regnbågen gjorde att vi vanliga människors värld förband sig med gudarnas medan australiensarna såg den som en jättelik orm som hade skapat världen. Jag har hört att i vissa delar av Australien gömmer de vuxna sina barn när en regnbåge syns på himlen. De tror att den är ett odjur som kan sluka allt.
Undra om det är skatten som syns därborta?

Oj, tänk det är precis motsatsen till vad vi gör. Vi ropar glatt och hjätligt till våra barn så fort vi skymtar en:
"Titta ungar, vilken fin regnbåge!" 
Frågade Malte vad han trodde att en regnbåge var och fick snusförnuftigt till svar:
"Solens strålar som bildar vackra färger!"
Ja, jag får väl fortsätta dagdrömma då för nån skatt har jag inte hittat

Ja... till och med dagens barn är mer vetenskapliga i sitt tänkande än vad både de gamla grekerna, austraienarna eller för den delen vi som fortfarande envisas med att säga att det kanske finns en skatt vid dess slut.
"Nä, mamma..." fortsätter Malte att upplysa mig:
"... vid regnbågen slut finns det bara moln!"
Japp.. så var det med den fantasin. Fast drömma kan man ju alltid och det är väl vad jag får ägna min vakna tid till för något sovande är det ju inte på tal om. Det närmaste drömmar jag kommer är att dagdrömma.. om man har tid. Jag fortsätter putsa mina fönster jag och tänker att
"Om man letar efter regnbågen får man faktiskt stå ut med lite regn!"
kraaaam n