Varför?

räknare
besöksräknare
Ligger och slökollar på tv med Malte
"Måste våga statsa på det omöjliga." 
Det är en fras som är väl värd att tänka på både en och två gånger. Likaså ordet "varför". 
Ligger och slökollar på teven och tittar men ändå inte. Du vet... dina ögon är klistrade på teve-skärmen men du ser inte egentligen, för dina tankar är någon helt annanstans. Detta händer mig ofta. Om det är för att det är dåligt utbud på tv-programmen (som jag sist skrev om;) eller om det beror på att jag är disträ, det lär de vise få tvista om.
Just nyss hände något som har hänt mig på sista tiden, allt som oftast. Vad? Jo... jag verkar läsa in något helt annat än det jag ser egentligen vill säga. Vad det beror på lär väl också de vise tvista om men det har ingen betydelse. Det var vad som hände just denna kväll iallafall.

Det rullade en av de många reklamer som visas nu. Visserligen kan jag medge att det är ingen dålig vara de vill att du ska spendera dina pengar på att köpa men jag tänker ändå inte säga vad reklamen var ämnad för. Det är inte det jag vill säga utan vad den fick mig att tänka på.
För några dagar sen var det en dag satt för att tänka på offren från det gamla kriget. Vad detta har med reklamsnutten att göra, är absolut ingenting. Nä, det är så långt från varandra du kan komma men du kommer att förstå.
Såg en intervju med en av de överlevande. Det den gamla damen berättar är svårt för oss att förstå idag. Det ligger så långt från vår verklighet som det bara kan. Fast det hon berättar om får mig ändå att förstå hur lätt vi människor blir lurade att tro att vi gör något gott, när ändamålet är helt det andra. Vi faller lätt in i gamla vanor och reflekterar inte alltid över vad vi gör. Kanske är det så att just du måste vara den förste som vågar gå emot strömmen? För att få andra att öppna ögonen och se vad som håller på att hända? 
Det finns en film om detta, vad den heter har jag glömt men det är iallafall han den där som brukar spela roliga roller annars. Robbie Williams, heter han inte så? I filmen spelar han iallafall en lärare som visar hur lätt vi skulle kan bli offer för det som hände i kriget. Kommer du ihåg vad filmen hette?
Hur som helst, reklamsnutten ja. Den visar hur en högre satt person basunerar ut för folkmassan framför sig att de bara får tycka på ett visst sätt. Gilla en viss sorts smak osv. MEN, mitt i skaran räcker en kille upp handen lite försynt och ställer den magiska frågan, det magiska ordet:
"Varför?"
Resten av snutten handlar om yliga ting men det en mycket viktigare tanke den väckte hos mig. Det finns hopp för oss mänskliga varelser, trots att vi är så lättlurade (eller vad vi ska kalla det för, "blåögda?).
Sluta aldrig ifrågasätta!!! Vi måste nog ibland:
"Måste våga statsa på det omöjliga." 
Och vet du... det "omöjliga" kanske inte är svårare än att våga räcka upp handen och ställa det där magiska ordet, lite försynt som den där killen i reklamsnutten gjorde?
Varför? Just därför bara.
Att räcka fram sin hand kan betyda så mycket.