Den konstigaste lucia jag sett. Exotisk dans och blå ring....

räknare
besöksräknare
"Vad i hela fridens namn höll han på med?"
Vickade först åt ena hållet sen åt det andra, fortare och fortare så kronan hängde trekvart.
Kikande lite i smyg på de andra och mycket riktigt tittade de tillbaka på mig, undrande.
"Vad var det för exotisk dans han dansade?"
Rektorn skruvade på sig mer och mer, i takt med hans ömmande moder.
Rätt som det var... bara lämnade lucian tåget!
Mitt i "Lusse Lelle", de andra barnen kom av sig lite och jag förstod ingenting!
Han skulle prompt vara Lucia trots att jag försökt att förklara att det mest var flickor som var det.
Han hade suttit med sitt mjölkglas och förklarat för mig att det finns inget som är "tjejjigt" eller "killigt"
"Vi fick välja om vi ville vara vitklädda eller tomtar. Jag valde att vara Lucia. Fast det blir en överraskning för fröken, för det har jag inte sagt än!", sa han och gjorde något konstigt "ploppande" ljud som han åstadkom med mjölkglaset. 
Sög in luft och drog ut det.... "plopp!"
Vid fikat efter Lucia-tåget böjde jag mig fram lite diskret, frågade vad som hände?
"Jamen mamma! Du skulle inte ha gett mig så mycket mjölk igårkväll. Jag var ju jättekissnödig!".
Aha, därav denna lustiga "dans", nä jag skulle nog inte det. 
Allt hans sugande med glaset hade  resulterat i att han fått en mycket missklädsam stor blå "ring" runt hela munnen.
"Det var nog den konstigaste Lucia-uppvisning någon sett!", sa han, såg lite ledsen ut och fortsatte:
"Ja...kanske skulle ha varit tomte ändå. Med ett stort vitt skägg som dolt min blåa ring?"
Hans ömmande moder såg på honom och sa att han var jättefin ändå.
Rektorn kom fram, såg leende på honom och sa:
"Det var en rolig överraskning, den där dansen!".
Pojk-Lucian sken upp som en sol och dagen var räddad.
Vad har du för minnen av Lucia? Minns du när du satt vid din skolbänk med din clementin, pepparkaka och den där lerklumpen du gjort själv som skulle föreställa ljushållare? Den hade du målat röd och lackat. Var det jobbigt när ni valde Lucia?
Detta är bara ett roligt minne jag har från några år sedan.